Vuurdoop voor jonge Brenninkmeijer
C&A heeft donderdag de honderdste winkel in Nederland geopend. Tijd voor een feestje, waarop het familiebedrijf terloops de najaarscollectie toonde. Alle aandacht ging echter naar directeur Bart Brenninkmeijer, telg van een rijke maar onzichtbare familie waar de stelregel ”openheid is een teken van zwakte” geldt.
Woordvoerder Edwin Fafié liet er donderdag geen misverstanden over bestaan. „Iedereen wil weten of de familie Brenninkmeijer een bankrekening in Zwitserland heeft. Maar dat vertellen ze écht niet.”
De familie Brenninkmeijer staat steevast boven aan de jaarlijkse Quote-lijst van meest vermogende Nederlanders. Aan mediabelangstelling geen gebrek, maar de eigenaren van de winkelketen C&A houden de boot af. Al jaren. Over de familie is weinig bekend, maar ook de resultaten van de kledingwinkels in Nederland houden de Brenninkmeijers voor zich.
Daarom is het bijzonder dat de 35-jarige algemeen directeur gisteren zelf acte de présence gaf in het Amsterdamse Olympisch Stadion tijdens de presentatie van de najaarscollectie en de viering van de opening van het honderdste C&A-filiaal. Ditmaal minder aandacht voor de modebeelden; alle blikken richtten zich op Brenninkmeijer.
Hij vindt de mythevorming rond zijn familie niet hinderlijk. „Het is wel vervelend als er onjuiste berichten verschijnen. Soms verbaas ik mij erover dat gegevens wel kloppen. Ik wil graag praten over mode en over onze winkels. Verder niet. Daarmee bescherm ik de grote familie die ik indirect vertegenwoordig.”
Kinderen van de familie -nazaten van Clemens en August Brenninkmeijer- krijgen de mogelijkheid een opleiding binnen het concern te volgen. Niet voor iedereen is een directeursfunctie weggelegd en ook derden komen in aanmerking. Jan Bezemer trok de kar eind jaren negentig, toen het bedrijf slecht presteerde. De huidige directeur staat nu twee jaar aan het roer. „We liepen een aantal jaren geleden achter de mode aan. Nu zijn we veel actueler. Trendsettend zullen we nooit worden, maar dat past ook niet bij ons.”
De doelgroep van C&A blijft onveranderd. „We richten ons op moeders met kinderen, de zogeheten budget-mum. Voor die gezinnen bieden we de laatste mode aan tegen een scherpe prijs.”
Een serie van 24 nieuwe winkels past goed in deze lijn. „Het zijn veelal wat kleinere winkels met een oppervlakte tussen de 700 en 1000 vierkante meter waar een normale C&A 1200 tot 1400 vierkante meter meet. De collectie bevat vooral casual kleding. Herenkostuums vind je daar niet. Verder liggen de winkels net buiten het centrum, zodat onze klanten gemakkelijk en goedkoop kunnen parkeren.”
Van de 24 nieuwe winkels -de keten gaat van 84 naar 108 filialen- zijn er 23 oud-vestigingen van de keten Marca. Deze liet teleurstellende resultaten zien, zodat het management van het familiebedrijf besloot de formule af te stoten. Volgens Brenninkmeijer moet ook iedere nieuwe vestiging van C&A laten zien bestaansrecht te hebben. Zelf bemoeit hij zich tot in detail met de dagelijkse gang van zaken. „Iedere vestiging komt langs bij het management. Waar plaatsen we de paskamer, waar de kassa; over al die vragen nemen we beslissingen.”
Brenninkmeijer ervaart zijn post niet als een zware last. „Nee, deze mediapresentatie is weliswaar een moeilijke sessie, maar ik kan veelal in de luwte opereren.”
Als de vragen toch gaan over de geheime resultaten, antwoordt Brenninkmeijer ontwijkend. „Het gaat goed met onze winst, maar we doen verder geen uitspraken.” Hij wil wel kwijt dat Nederlanders ongeveer voor 8,5 miljard euro aan kleding besteden. Het marktaandeel van C&A schommelt rond de 4,5 procent. Een simpele rekensom levert dan toch een resultaat op: de omzet in Nederland bedraagt ongeveer 380 miljoen euro. „Iets meer”, voegt de directeur eraan toe.
Ondanks de lastige vragen, kwijt Brenninkmeijer zich goed van zijn taak. Op de vraag of hij volgend jaar weer aanwezig is, antwoordt hij bevestigend. „Ik vind het leuk om te doen, maar ik kom alleen als het gaat over onze producten.”
De mensen die nog met een schuin oog naar de najaarscollectie hebben gekeken, zagen zachte stofjes in felle kleuren. Bruin is dit najaar de basiskleur. En de rok is terug. Het korte model welteverstaan. Een inkoper weet ongeveer de lengte. „We roepen altijd in ons Europees inkoopcentrum dat we met onze rokken wel op de fiets moeten kunnen.”