KPN profiteert van kostenbesparingen
KPN heeft in het derde kwartaal een hogere winst geboekt op een gekrompen omzet. Het telecombedrijf had onder andere te kampen met concurrentiedruk bij mobiele telefonie, maar groeide op het vlak van gebundelde dienstverlening aan particulieren en bedrijven. Ook kostenbesparingen betaalden zich uit.
De totale opbrengsten liepen met 1,8 procent terug tot een kleine 1,4 miljard euro. KPN, dat al een poos bezig is zijn structuur te vereenvoudigen en merken bijeen te voegen, wist daarbij 37 miljoen euro te besparen op operationele kosten. Het aangepaste bedrijfsresultaat (ebitda) dikte met bijna 3 procent aan tot 599 miljoen euro.
Onder de streep resteerde 314 miljoen euro, tegenover een nettowinst van 94 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. Dat dit resultaat ruim verdrievoudigde, is voornamelijk te danken aan de recente verkoop van een onderdeel voor datacenters en het vrijkomen van voorzieningen. Zonder deze incidentele baten, zou de winst met 32 procent zijn gestegen.
KPN tornt niet aan zijn verwachtingen voor dit jaar. Het bedrijf gaat er nog altijd vanuit dat het bedrijfsresultaat licht stijgt ten opzichte van 2018. Joost Farwerck sprak in zijn eerste toelichting op de kwartaalcijfers als KPN-topman van goede vooruitgang bij het doorvoeren van een nieuwe strategie. De bijeenvoeging van Telfort bij het eigen merk, onderdeel van die strategie, kostte volgens Farwerck op de korte termijn wel enige omzet.
De afgelopen periode stuitte de vereenvoudigingsplannen bij KPN op veel verzet bij zijn internetprovider XS4ALL, dat net als Telfort als merk zou moeten verdwijnen. De ondernemingsraad van XS4ALL stapte onlangs zelfs naar de rechter om de samenvoeging tegen te houden.