Hermès en Kering weerstaan onrust in Hongkong
De makers van luxe modeartikelen Hermès en Kering weten de onrusten in Hongkong tot nu toe te pareren. Andere luxeconcerns gaven onlangs nog te kennen dat ze lijden onder de onrust in Hongkong, dat door de toestroom van welvarende Chinese toeristen doorgaans een belangrijk markt is. De chaos noopte het Duitse modehuis Hugo Boss zelfs de verwachtingen voor heel het boekjaar te verlagen.
Hermès heeft in het afgelopen kwartaal aanzienlijk meer verkocht in Azië. Waar branchegenoten duidelijk last hadden van de al maanden durende protesten in Hongkong, rapporteerde het Franse modehuis de sterkste omzetgroei voor een kwartaal in zes jaar tijd.
De totale opbrengsten bij Hermès dikten met ruim 18 procent aan tot meer dan 1,7 miljard euro. Bij gelijke wisselkoersen was sprake van een toename van 15 procent. Aziatische landen, met uitzondering van Japan, waren wederom de sterkste groeimarkten voor de maker van de zogeheten Kelly- en Birkin-tassen. Hier steeg de omzet met bijna 20 procent.
Kering, het moederbedrijf van onder meer Gucci en Saint Laurent, wist de impact op de verkopen in Hongkong eveneens beperkt te houden en compenseerde de situatie met goede resultaten elders in Azië. De kwartaalomzet ging op jaarbasis met ruim 14 procent omhoog naar 3,9 miljard euro. Hongkong was goed voor 4 procent van de verkopen, tegen 6,5 procent in het derde kwartaal vorig jaar.
De groei van Gucci, goed voor meer dan 60 procent van de omzet van Kering, liep overigens wel weer wat terug. Bij Gucci zwakt de verkoopgroei al langer af. Toch ging het met het merk afgelopen kwartaal iets beter dan analisten hadden voorzien.