Damen-werf in houdgreep banken
De banken hebben nagenoeg alle bezittingen van Damen Shipyards Group in onderpand. Verliezen in onder meer de Oekraïne hebben het scheepsbouwconcern liquiditeitsproblemen bezorgd.
Dat meldt Het Financieele Dagblad maandagmorgen. Er heerst onrust onder het personeel en de vakorganisaties, zeker nu vorige week het ontslag is aangekondigd voor 224 van de 550 banen bij Damen Shiprepair en sluiting van twee van de vier reparatiewerven.
De ondernemingsraad van Shiprepair heeft een adviesbureau in de arm genomen om de financiële situatie van het hele concern tegen het licht te houden. „Als we geen duidelijke informatie krijgen, gaan we niet akkoord met de ontslagaanvraag”, dreigt Sjaak Meijer, voorzitter van de ondernemingsraad van Shiprepair.
Damen heeft over 2002 en 2003 verliezen geleden van respectievelijk 19,6 miljoen euro en 12 miljoen euro, zo blijkt uit de jaarverslagen. Het concern met circa 10.400 werknemers spreekt zelf over „zorgwekkende” ontwikkelingen die „ingrijpende maatregelen” nodig maken. Een bankenconsortium bestaande uit ING, ABN AMRO, Rabo, Nationale Borgmaatschappij en kredietverzekeraar Atradius is de scheepsbouwer te hulp geschoten met een kredietverruiming.
Desgevraagd erkent eigenaar Kommer Damen dat het bedrijf de afgelopen twee jaar slecht heeft gedraaid, „maar we zijn nog volledig baas in eigen huis, al staan de banken op ”red alert”.” Hij wijst erop dat in de eerste helft van dit jaar weer winst wordt gemaakt en dat de Okean-werf in Oekraïne voor het eind van het jaar break-even is.
Damen stelt dat zijn extra kredietbehoefte voortkomt uit een trendwijziging in scheepsbouwcontracten. „Reders doen voor nieuwe schepen een steeds kleinere aanbetaling, waardoor werven het werk moeten voorfinancieren.” Daartoe is de kredietfaciliteit verruimd met 200 miljoen euro. De raad van bestuur is vorig jaar goeddeels vervangen. Damen wordt nu geflankeerd door Bernard Tijs, die als financiële man het vertrouwen van de banken geniet.
Volgens Damen staat de positie van Damen Shipyards los van de sanering in de scheepsreparatie. Die wordt ingegeven door malaise in de sector. De vakbonden vermoeden echter dat Damen onder druk van de banken zijn vastgoed te gelde moet maken. Zo is Damen in gesprek met de gemeente Vlaardingen over verkoop van de grond van de reparatiewerf HVO.