Pakketjes stuwen omzetgroei PostNL
PostNL heeft in het tweede kwartaal geprofiteerd van de nog altijd toenemende vraag naar de bezorging van pakketjes. De omzet van het postbedrijf steeg daardoor, ondanks dat de hoeveelheid brievenbuspost opnieuw afnam. Ook de winst van PostNL, dat zijn Duitse dochter Postcon verkocht, steeg.
Het aantal bezorgde pakketten ging met 13 procent omhoog. Inmiddels is e-commerce goed voor meer dan de helft van de omzet. De hoeveelheid brievenbuspost nam met 9,8 procent af.
De omzet steeg naar 681 miljoen euro, van 666 miljoen euro een jaar eerder. Onder de streep bleef 25 miljoen euro over. PostNL houdt vast aan zijn verwachtingen voor heel 2019.
PostNL wacht nog altijd op de zegen van de Autoriteit Consument & Markt voor zijn geplande overname van branchegenoot Sandd. Topvrouw Herna Verhagen herhaalde dat bij een afwijzing PostNL en Sandd zullen aankloppen bij de staatssecretaris van Economische Zaken om de deal alsnog van de grond te krijgen.
PostNL verkoopt zijn Duitse dochterbedrijf Postcon aan Quantum Capital Partners. Dat heeft het Nederlandse bedrijf bekendgemaakt zonder financiële details te geven. Postcon, dat een marktaandeel van rond de 10 procent heeft in Duitsland, stond al langere tijd te koop. De verkoop wordt naar verwachting nog dit jaar afgerond.