Binnenland

Cordaan liet cliënten ‘zwijgcontract’ tekenen

Zorginstelling Cordaan heeft in 2014 met cliënten een overeenkomst getekend waarin stond dat ze zich niet negatief mochten uitlaten over haar organisatie. Er stond ook in dat zij een bedrag van Cordaan zouden ontvangen waarover zij evenmin mochten reppen. Dat zegt Cordaan-bestuurder Ronald Schmidt in de Volkskrant. Compaan heeft verscheidene vestigingen in en bij Amsterdam.

ANP
26 July 2019 09:06Gewijzigd op 16 November 2020 16:36

Volgens de krant is sprake van een zwijgcontract dat Cordaan een groep verstandelijk beperkte cliënten liet tekenen over de financiële, geestelijke en fysieke mishandeling die zij jarenlang ondergingen. Schmidt spreekt overigens van een ‘vaststellingsovereenkomst’.

Een oud-medewerkster van Cordaan kreeg deze week drie maanden voorwaardelijk en een taakstraf van 200 uur. Ook moet zij schadevergoedingen aan oud-cliënten betalen. De vrouw heeft als groepsbegeleidster tussen 2009 en 2013 cliënten gestraft, gekleineerd en gedwongen hun geld aan haar in beheer te geven, constateerde de rechtbank. Van dat geld kocht ze ook spullen voor zichzelf. Ook een collega ging in de fout, samen met haar.

„Door cliënten hardhandig te behandelen, te straffen, kleineren en vernederen zorgden de twee vrouwen voor een onveilige en intimiderende sfeer op de groep. In die sfeer voelden de mentaal kwetsbare cliënten zich onder meer gedwongen hun pinpas en geld aan de twee vrouwen af te staan”, aldus de rechtbank.

„Behalve dat de vrouwen het geld vanuit hun functie helemaal niet móchten beheren, maakten ze van dat beheer een grote puinhoop”, constateerde de rechtbank verder. „Het management was op de groep onzichtbaar en er was nauwelijks toezicht op de werkzaamheden van de begeleidsters”, aldus de rechtbank over Cordaan.

De gezondheidsinspectie heeft geen melding over zwijgcontracten ontvangen. „Zwijgcontracten achten we altijd zeer ongewenst.”, aldus een woordvoerster. „Mensen mogen vrijuit en met iedereen praten over wat hen is overkomen. Als er iets mis gaat in de zorg, moet dat in alle openheid gemeld en onderzocht worden om ervan te leren en om herhaling hopelijk te voorkomen.”

Cliënten of hun naasten die met dergelijke afspraken te maken hebben gehad, kunnen dit melden bij de inspectie, ook anoniem.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer