Verkoop digitale camera’s stijgt opnieuw sterk
De verkoop van digitale fototoestellen is opnieuw gestegen. In de eerste helft van dit jaar gingen er 555.000 stuks over de Nederlandse toonbanken. Dat is 61 procent meer dan in dezelfde periode van 2003, zo blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK Benelux Marketing Services.
Voor digitale fotocamera’s geldt: meer pixels staan voor betere kwaliteit, maar ook voor hogere verkoopprijzen. In de afgelopen maanden daalden de prijzen echter en dat stuwde de verkoop omhoog.
Verreweg de populairste categorie vormen digitale camera’s met 3 tot 4 miljoen pixels. Die kostten in het eerste halfjaar van 2003 nog gemiddeld 448,90 euro. In de eerste zes maanden van 2004 daalde de prijs fors naar 255,30 euro. „In juni kwam de gemiddelde prijs al uit op 223,10 euro. Die afname zet door”, aldus GfK-onderzoeker Jan Zwang.
De totale omzet in digitale fototoestellen kwam uit op 170 miljoen euro. Dat is 16 procent meer dan in het eerste halfjaar van 2003. De analoge camera is overduidelijk op zijn retour. De verkoop van gewone fototoestellen daalde met 45 procent tot 85.000 stuks.
Volgens Zwang is de digitale camera de status van kostbaar kleinood dit jaar definitief ontgroeid. „Het is een massaproduct geworden. Ik verwacht dat ruim de helft van de Nederlandse huishoudens aan het einde van dit jaar een digitale camera heeft.” Voor heel 2004 rekent de onderzoeker op 1,4 tot 1,5 miljoen verkochte digitale fototoestellen.
De compacte camera met ingebouwde lens vormde de bulk (98 procent) van het aantal verkochte digitale exemplaren. GfK signaleerde echter ook de entree van de spiegelreflexcamera (met losse lenzen) in de consumentenmarkt. In het eerste halfjaar werden er 11.100 verkocht tegen een totale omzet van 15,3 miljoen euro. „De groei zal verder doorzetten als er voor consumenten spiegelreflexcamera’s op de markt komen van rond de 600 à 700 euro”, stelt Zwang.
GfK baseert zijn cijfers op de gegevens van onder meer de elektronicazaken, de fotovakhandel, computerzaken, telecomwinkels en branchevreemde verkooppunten. Tot die laatste behoren bijvoorbeeld supermarkten en drogisterijketens die regelmatig met digitale camera’s stunten. Uit de halfjaarvergelijking tussen 2003 en 2004 blijkt dat het marktaandeel van de fotovakhandel terugliep van 42 naar 35 procent. Die daling kwam ten gunste van vooral de branchevreemde verkooppunten. Hun aandeel steeg van 14 naar 23 procent. Toch blijven de fotospecialisten het grootste aandeel houden in de verkoop.