KPN verhoogt bewaking telefoonverkeer 112
KPN verhoogt de bewaking van het telefoonverkeer naar het alarmnummer 112. Dat meldt de raad van bestuur van het telecombedrijf in een brief aan minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid). KPN belooft de storing die het alarmnummer maandag urenlang onbereikbaar maakte, met spoed te onderzoeken.
KPN laat verder weten dat het 112-systeem zelf wel functioneerde, maar door de telefoonstoring niet bereikbaar was, ook niet vanaf de netwerken van VodafoneZiggo en T-Mobile. Dat komt doordat het telefoonverkeer van die aanbieders via het KPN-netwerk wordt aangeleverd aan 112.
De „verhoogde dijkbewaking” wil zeggen dat er nu meer ogen meekijken bij de controle op de systemen die ervoor zorgen dat 112-oproepen bij de meldkamer terechtkomen, meldt een woordvoerder van KPN. Ook wordt meer in detail bekeken of alle afzonderlijke onderdelen het nog doen. „Dat moet herhaling in de toekomst helpen voorkomen”, aldus de zegsman.
Het telecombedrijf zegt „het incident” zeer te betreuren. „112 is een voor de Nederlandse samenleving vitale dienst die altijd bereikbaar moet zijn. KPN is zich ten zeerste bewust van de zorgen vanuit de samenleving, politiek, bestuur en klanten die deze storing oproept.” Naast een eigen onderzoek zegt KPN alle medewerking toe aan onderzoeken door de overheid.
KPN houdt ook zelf de optie open dat in de toekomst het netwerk van een concurrent wordt gebruik als back-up. „Dit moet gewoon draaien”, aldus de zegsman. Minister Grapperhaus zei eerder in de Tweede Kamer dat het onderzoek naar de storing kan uitwijzen dat dit nodig is. KPN heeft zelf drie vervangende systemen die het bij een storing over zouden moeten nemen, maar ook die lagen er maandag allemaal uit.