‘Aanbiedingen supers zijn vaak ongezond’
Supermarkten prijzen in hun folders vooral etenswaren aan die ongezond zijn. Ongeveer 80 procent van de aanbiedingen van supermarkten betreft producten die niet onder de Schijf van Vijf vallen, blijkt uit onderzoek van supermarktvergelijker Questionmark in samenwerking met de Transitiecoalitie Voedsel.
Tussen supermarkten onderling zijn grote verschillen. Zo houden sommige supers rekening met de hoeveelheden suiker, zout en vet in het voedsel, terwijl anderen daarin achterlopen. Ook biedt de ene supermarkt amper alternatieven aan voor producten waarin vlees is verwerkt, waar de ander stevig inzet op plantaardige producten.
„Wat ons betreft is deze benchmark een eerste stap naar een grootschaliger en terugkerend onderzoek naar de manier waarop supermarkten zich inzetten om de gezonde en duurzame keuze voor consumenten de gemakkelijke keuze te maken”, zegt Willem Lageweg van Transitiecoalitie Voedsel. Het onderzoeksrapport is aan staatssecretaris Paul Blokhuis (Volksgezondheid).
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) vindt dat het onderzoek „te beperkt is om een ranking van gezonde en duurzame supermarkten te maken”. De belangenorganisatie stelt dat supers meer manieren hebben om producten uit de Schijf van Vijf onder de aandacht te brengen. „Het is jammer dat dit soort initiatieven niet meegenomen worden waardoor het onderzoek geen compleet beeld geeft.”
Volgens voedselwaakhond foodwatch ligt de schuld deels bij het kabinet, dat de sector te veel ruimte biedt. „Zij sloten met de supermarkten ruim een half jaar geleden een overeenkomst met de belofte dat consumenten zouden worden verleid gezonde producten te kopen. Maar de aanbiedingen van frisdrank, chips en snacks vliegen je om de oren.”