Containerschip vaart op frituurvet naar China
Voor het eerst is een groot containerschip zonder problemen op een mengsel van gewone brandstof en frituurvet van Rotterdam op en neer naar Shanghai gevaren. Dat stelt gas- en oliereus Shell, die de biobrandstof leverde. Het schip, genaamd Mette Maersk, was van de rederij A.P. Møller-Maersk.
„De proef bewijst dat CO2-arme oplossingen voor de scheepvaart mogelijk zijn, in technische en operationele zin”, concludeert de operationeel directeur van Maersk.
Het schip Mette Maersk vaarde op twee verschillende mengsels van 7 en 20 procent van frituurvet waar gewone brandstof aan werd toegediend. Mette Maersk wist 1500 ton CO2 en twintig ton zwavel minder uit te stoten. Dat is gelijk aan de jaarlijkse emissie van tweehonderd huishoudens of driehonderd autoreizen rond de wereld.
De scheepvaartindustrie moet vanaf 2020 voldoen aan strengere internationale klimaat- en milieuregels. Zo moet verplicht worden overgestapt op brandstoffen met een lager zwavelgehalte. Ook moeten de schepen in 2030 zeker 40 procent minder CO2 uitstoten.