Raalte onthand door krachtige stroomstoot
„Wat is er bij jullie stukgegaan?” In Raalte en omgeving vervangt deze nieuwe ochtendgroet tijdelijk het gebruikelijke ”goedemorgen”. Door een stroomstoring stond er bij duizenden huishoudens dinsdagavond laat tijdelijk 270 volt op de stopcontacten. Iets te veel van het goede voor de magnetron, de televisie, de wekkerradio en de koelkast.
Het bureau van Erik Beekman van de plaatselijke elektronicawinkel, Beekman Electro World, ligt bezaait met adapters en paperassen. Het is nog vroeg en de winkel is nog lang niet geopend. De stroomstoring die Raalte en omgeving dinsdagavond laat trof, bezorgt Beekman en zijn personeel handenvol werk. Talloze inwoners van het dorpje melden zich met defecte voorwerpen. Een kleine greep: adapters, radio’s, telefoons, maar ook koelkasten en magnetrons.
„Woensdag ontstond er een ware stormloop op de winkelvoorraad”, zegt Beekman. „Het heeft hier de hele dag vol met mensen gestaan, van negen tot zes.” Ook de monteurs van de elektronicazaak waren druk. „Die zijn doorlopend op pad geweest om storingen te verhelpen en apparaten weer aan de praat te krijgen. We hebben zelfs een monteur moeten optrommelen van zijn vakantieadres om een extra voorraad adapters op te halen in Nijverdal. Daar zijn we nu al doorheen. Het is hier echt een gekkenhuis. Mijn vader zit al 55 jaar in het vak, maar hij heeft nog nooit zoiets meegemaakt.”
Niet alleen de gemeente Raalte behoort tot het gedupeerde gebied. Ook in de plaatsen Dalfsen, Lemelerveld, Olst, Wijhe en Wezepe sloeg de stroomstoring toe.
Voorzover de elektronicaman het kan overzien, zijn vooral apparaten met adapters de dupe geworden van de storing. Geen toeval, meent hij. „Zulke apparaten hoeven niet aan te staan om toch op tilt te slaan. Die gaan al stuk als de stekker in de contactdoos is blijven zitten. Is dat het geval, dan krijgt de adapter toch spanning. Eigenlijk staat zo’n ding nooit uit.”
Opvallend genoeg was de sfeer in de winkel buitengewoon gemoedelijk, zegt Van Beek. „Mensen komen aangereden, zien dat de winkel volstaat en realiseren zich dan dat ze niet de enige gedupeerde zijn. In plaats van de gebruikelijke begroeting is het dus meteen: En wat is er bij jullie stukgegaan?”
In het laten repareren van voorwerpen zijn de gedupeerden volgens Van Beek slechts matig geïnteresseerd. „Zeker bij kleinere voorwerpen zijn mensen zo verstandig gelijk te kiezen voor vervanging. Een nieuwe adapter heb je bijvoorbeeld voor 10 à 15 euro. Daar kun je zo’n ding niet voor repareren.”
Niet iedereen is voor een paar tientjes klaar. „Ik heb ook mensen gehad die een compleet set voor een draadloze telefoon nieuw moesten aanschaffen. Dat is een ander verhaal.” De grootste schade trof de elektronicazaak aan bij een bedrijf waar de telefooncentrale het volledig had begeven. „Dan praat je over een schade van enkele duizenden euro’s.”
De stormloop op zijn winkel zal nog wel enkele dagen aanhouden, verwacht Van Beek. „Woensdag kwamen veel inwoners pas aan het eind van de dag tot de ontdekking dat door de storing ook de kookplaat en de magnetron het begeven hadden. Die brengen de mensen vandaag pas. Normaal gesproken is de donderdag bij ons een rustige dag. Nu hebben we extra reservekrachten opgetrommeld.”
In het slechtste geval, zo meent Van Beek, kan de drukte nog aanhouden tot volgende week. „Veel mensen zijn nu nog met vakantie. Je hebt kans dat die dan pas ontdekken wat er aan de hand is geweest.”
Klanten die menen schade te hebben ondervonden door de storing, kunnen bij Essent Netwerk een schadeclaim indienen, aldus een woordvoerder van de energieleverancier. Het bedrijf onderzoekt de oorzaak van de storing. „Een verhoogde spanning op de stopcontacten komt een enkele keer voor, maar dan gaat het meestal om een blok huizen. Het gebeurt zeer zelden op deze grote schaal.”