’Nederlandse ICT–ondernemingen zijn bang voor innovatie’
Nederlandse ICT–ondernemingen missen de ’creatieve flair’ en het elan die buitenlandse branchegenoten wel hebben. Daardoor dreigt een innovatieachterstand te ontstaan. Dat blijkt uit de woensdag gepubliceerde ICT Barometer van onderzoeksbureau Ernst & Young. Het onderzoek is uitgevoerd door Interview–NSS onder 620 directeuren, managers en professionals.
Nederlandse bedrijven zijn vaak te voorzichtig en terughoudend als het gaat over innovatie. „ICT–ondernemingen in Nederland durven niet zo goed creatief te zijn”, zegt J. Verschuur van Ernst & Young. Door een gebrek aan investeringen ontbreekt het bij de Nederlandse ICT–ondernemingen aan innovatiekracht. Daardoor schiet de productontwikkeling tekort en worden er nauwelijks nieuwe vormen van dienstverlening ontwikkeld. „Omdat er nauwelijks wordt geproduceerd in Nederland, moeten de bedrijven het hier hebben van de dienstenontwikkeling en met name daar schort het aan creativiteit.” Na de topjaren 2000 en 2001 hebben veel ICT–bedrijven een enorme klap gekregen van de neergaande economie. In Nederland is volgens Verschuur meer gekort op onderzoek en ontwikkeling dan in andere landen. „In bijvoorbeeld de Verenigde Staten zijn hele teams enkel en alleen bezig met kijken wat de klant wil. Dat gebeurt in ons land nauwelijks.” Alleen als de ICT–ondernemingen een gedragsomslag maken, is volgens Verschuur de achterstand met het buitenland in te lopen. „In plaats van de afwachtende houding, moeten de bedrijven brutaler en creatiever worden. Na de periode van enorme groei en daarna harde neergang, is dat de volgende stap.”