Binnenland

Aantal hulpvragen via internet neemt toe

Steeds meer mensen die in vertrouwen hulp en steun zoeken of hun hart willen luchten, doen dat via internet. Ze kiezen er daarbij in toenemende mate voor om te chatten, waarbij ze on line met hulpverleners kunnen praten.

ANP
4 August 2004 11:36Gewijzigd op 14 November 2020 01:29

Dat meldde Stichting SOShulp Nederland dinsdag. De organisatie registreerde vorig jaar 2563 hulpcontacten via e-mail en chatten. Dat was een stijging van ruim 28 procent. Het aantal hulpvragen via chatten nam met 64 procent toe. De meeste hulpvragende chatters waren vrouw (82 procent). Ze spraken vooral over psychosociale problemen, zoals angsten en depressie, relatie- en verslavingsproblemen.

De stichting verklaart het toenemend gebruik van internet onder hulpbehoevenden door erop te wijzen dat contact via dit medium nog anoniemer en veiliger is dan contact via de telefoon. SOShulp Nederland kwam eind 1999 voort uit enkele telefonische hulpdiensten.

De vrijwilligers verwerkten vorig jaar 1345 e-mails. Ook die gingen vooral over psychosociale en relatieproblemen, maar ook over vragen rond leven en dood. Mensen van alle leeftijden zoeken hulp via e-mail. Chatten is een middel waar vooral mensen van onder de 35 jaar gebruik van blijken te maken. SOShulp Nederland wil het hulpaanbod via internet uitbreiden, onder meer door vaker bereikbaar te zijn via chat.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer