Prijzenslag gaat voorbij aan Max Havelaar
Het koffiekeurmerk Max Havelaar merkt niets van de prijzenslag in de supermarkten. Consumenten kopen niet alleen vaker koffie met het keurmerk van Max Havelaar, maar ze zijn ook nog eens bereid om er ten opzichte van gewone koffie tot 60 procent meer voor te betalen. Dat meldde Max Havelaar dinsdag.
In het eerste halfjaar van dit jaar verkocht Max Havelaar in de supermarkten 8 procent meer koffie tot 750 ton koffie. Daarmee behaalt koffie met een keurmerk een marktaandeel van 3,5 procent. „Consumenten zijn bereid om meer te betalen", aldus directeur S. Peijnenburg. „Wij merken dan ook weinig van de prijzenslag in de supermarkten. De ketens weten dat het extra geld naar de koffieboeren gaat."
Volgens Peijnenburg is de prijsafstand tussen ’gewone’ koffie en die met een keurmerk sinds de prijzenslag heel veel groter geworden. „Vorig jaar waren we ongeveer 20 procent duurder dan de anderen, maar door de prijsverlagingen die zijn doorgevoerd kan dat verschil nu oplopen tot 60 procent. Het bijzondere daarvan is dat we ondanks ons relatief duurdere product ook nog eens meer weten te verkopen."