Economie

„Supers verdwijnen door webshop en prijsdruk”

Een groot deel van de supermarkten zal de komende jaren uit het straatbeeld verdwijnen. De opkomst van online winkelen in combinatie met de lage winstmarges, speelt veel grootgrutters parten. Dat zegt retaildeskundige Nils van Dam van adviesbureau Duval Union Consulting op nieuwsradiozender BNR.

ANP
14 March 2019 07:55Gewijzigd op 16 November 2020 15:30
Om de opkomst van onlinesupermarkten als Picnic het hoofd te bieden, moeten supermarkten investeren in digitalisering. beeld ANP
Om de opkomst van onlinesupermarkten als Picnic het hoofd te bieden, moeten supermarkten investeren in digitalisering. beeld ANP

Volgens Van Dam hebben supermarkten veel vaste kosten, en omdat ze vooral op prijs concurreren komt de gemiddelde winstmarge niet veel hoger uit dan 3 procent. Als grootgrutters omzet verliezen aan onlinewinkels, schrijven ze volgens hem al snel rode cijfers. Tegelijkertijd raken consumenten steeds meer gewend aan het online kopen van bijvoorbeeld speelgoed en reizen, en dat gaat ook bij voedsel gebeuren.

„Elke procent omzet die verschuift naar thuislevering, veroorzaakt dat 10 procent van de winkels verlieslatend wordt”, aldus Van Dam. Om de opkomst van onlinesupermarkten als Picnic het hoofd te bieden, moeten supermarkten investeren in digitalisering. Kleinere partijen hebben die middelen echter niet, waardoor mogelijk 30 tot 40 procent van de supermarkten verdwijnt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer