Neusje van de zalm meert af aan HAL-kade
Ongeveer 800.000 immigranten reisden sinds 1873 met de Holland-Amerika Lijn (HAL) naar overzeese gebieden. Directeur Stein Kruse opende zaterdag in het Maritiem Museum in Rotterdam een permanente expositie over de 131-jarige geschiedenis van het bedrijf. Zaterdagochtend vroeg arriveerde het nieuwste HAL-schip in de Rotterdamse haven.
Het scheepvaartbedrijf is inmiddels in Amerikaanse handen, maar de band met het moederland en met name Rotterdam is nog altijd sterk.
De HAL is nu een succesvolle cruiserederij die met dertien luxueuze schepen de wereldzeeën bevaart. Het bedrijf koestert echter het verleden, waarin met veel eenvoudiger stoomboten straatarme gelukszoekers vanaf de Rotterdamse Wilhelminakade naar de VS en Canada werden gebracht.
Het verhaal van de HAL wordt in het Maritiem Museum in vier episodes verteld. Het eerste deel (1873-1900) gaat over de oprichting onder de naam Nederlandsch-Amerikaanse Stoomvaart Maatschappij. In deel twee (1901-1945) is de enorme landverhuizing van Europeanen naar de ”nieuwe wereld” gevisualiseerd.
Na de oorlog verging het de HAL minder. De stroom passagiers naar de VS daalde en in 1978 nam Rotterdam noodgedwongen afscheid van het bedrijf. De HAL ging in Amerikaanse handen verder als cruisemaatschappij. De stoomschepen werden uit de vaart genomen en maakten plaats voor luxe oceaancruisers. Sinds die tijd zit de HAL flink in de lift.
In die laatste periode werd de band met Rotterdam hersteld. Inmiddels leggen steeds meer cruiseschepen van de HAL aan bij de opgeknapte Cruiseterminal. In 2004 komen naar verwachting bijna 12.000 passagiers op bezoek. Dat toerisme levert de Nederlandse economie 107 miljoen euro op, becijferde de HAL-directie.
Zaterdagochtend vroeg arriveerde het nieuwste HAL-schip, de Westerdam, in de Maasstad. Het is met 1848 passagiers kleiner dan concurrent Queen Mary 2, die vorige week aanlegde, maar qua luxe wel het neusje van de zalm. De HAL doopte vorig jaar op dezelfde plek de gelijk uitgevoerde Oosterdam en bouwt totaal vier van deze schepen.
„Nederland is voor ons belangrijk, en we zijn trots op onze band met dat land”, zei directeur Kruse. Om dat te onderstrepen neemt de HAL het liefst Nederlandse officieren in dienst en wordt een Nederlands architectenbureau ingehuurd voor de inrichting.
Kruse zou het liefst zien dat Nederlanders wat meer cruises op zijn schepen boekten. Van de 600.000 passagiers die vorig jaar met de HAL voeren, kwamen er 550.000 uit de VS. „We zijn bezig met een marketingplan voor Europa, maar weten nog niet precies hoe we het zullen aanpakken”, aldus de directeur.
De Westerdam, waarop de Arnhemmer Dirk van den Berg kapitein is, voer zaterdagavond weer verder. Het schip komt over twee weken aan in Athene, waar het plaatsbiedt aan deelnemers en officials van de Olympische Spelen.