Call4Care lokt bellers met goed doel
In navolging van onder meer supermarktconcern Albert Heijn en luchtvaartmaatschappij KLM probeert ook het pas opgerichte Call4Care een graantje mee te pikken van de markt voor mobiele telefonie. In tegenstelling tot AH en KLM kan Call4Care niet bogen op een bestaande klantenkring, maar zoekt het bedrijf aansluiting bij de sympathisanten van goede doelen.
Hoe meer je belt, hoe meer geld er naar een goed doel gaat. Dat is het lokkertje van Call4Care, waarmee het bedrijf zich maandag aan het publiek presenteerde. Van de belkosten, exclusief BTW, maakt Call4Care 15 procent over naar Amnesty International, Nederlandse Hartstichting, het Nederlandse Rode Kruis of de Vereniging Natuurmonumenten.
Nederland telt inmiddels circa zestien aanbieders van mobiele telefonie. Door de felle strijd om de gunst van de beller wordt het imago van elk van die bedrijven steeds belangrijker. Naast de vijf grote aanbieders met een eigen netwerk (KPN, Vodafone, T-Mobile, Telfort en Orange) zijn er elf telecombedrijven die het netwerk van Telfort gebruiken. Zo zetten AH Mobiel, van Albert Heijn, en Tele2 in op goedkope telefonie voor hun klanten en wil het muzieklabel ID&T via het mobieltje klanten op de hoogte houden van dancefeesten en -muziek. Nu is er dus ook een telecomaanbieder voor maatschappijbewuste bellers, die ongemerkt via Telforts netwerk bellen.
Paul Nouwen, bestuurslid van het Goede Doelen Platform en adviseur van Call4Care, verwacht in het eerste jaar tussen 25.000 en 30.000 klanten te werven. „Ieder jaar wisselen ongeveer 2 miljoen mensen van telecomaanbieder, we hopen dat 1 tot 2 procent daarvan voor ons gaat kiezen”, vulde een woordvoerster aan.
Telfort zet sinds 2003 actief in op de verkoop van netwerkruimte aan anderen en wist met die strategie elf klanten te werven. Een woordvoerster wilde niet zeggen hoeveel omzet daarmee is gemoeid. „Maar het gaat heel goed. Het is nu de uitdaging om een evenwicht te vinden, want het mag niet ten koste gaan van het Telfort-merk.”
Telforts concurrentie is minder actief op dat gebied, maar Scarlet komt vanaf eind 2004 behalve met vaste telefonie ook met een mobiel aanbod via het netwerk van Orange. KPN en Vodafone laten ook enkele andere bedrijven toe, T-Mobile niet. „We staan er niet afwijzend tegenover, maar we hebben geen interessant aanbod gehad”, zei een woordvoerster van T-Mobile.
Wanneer een netwerkeigenaar als Telfort brood ziet in een bedrijf als Call4Care geeft dat een geheel nieuwe impuls aan de telecommarkt, stelde analist Dirk Bout van onderzoeksbureau Telecom.paper maandag. „Zo kunnen partijen die niets te maken hebben met de telecommarkt veel sneller instappen. De toegangsdrempels voor een nieuw type telecomspelers zijn lager geworden”, zei Bout.