„Advies ORS over toekomst Schiphol onmogelijk”
De delegatieleider van de omwonenden van Schiphol heeft er een hard hoofd in dat er nog een advies komt van betrokken partijen over de toekomst van de luchthaven. Zijn achterban heeft laten weten dat ze zich verzetten tegen beperkte groei van Schiphol. „Dat zal er in de praktijk op neerkomen dat er geen akkoord komt”, zegt Kees van Ojik, die namens de bewoners onderhandelt in de Omgevingsraad Schiphol (ORS).
De omwonenden, verenigd in Bewoners Omgeving Schiphol, zeggen dat ze eerst harde toezeggingen willen over afname van de hinder van het huidige aantal vluchten. „Ze willen nu nieuwe onderhandelingen”, zegt Van Ojik. „Dat kunnen ze wel willen, maar alle partijen denken er zo langzamerhand anders over.” Hij verwacht dat de voorzitter van de ORS, Hans Alders, naar de minister moet met de boodschap dat het niet is gelukt met een advies te komen.
De bewonersdelegatie is samen met overheden, de luchtvaartsector en brancheorganisaties vertegenwoordigd in de ORS, die eind deze maand met een advies wil komen over verdere groei van Schiphol. Daarvoor was echter nog wel meer duidelijkheid over de beschikbare capaciteit van Lelystad Airport nodig.
De ORS was al op veel punten tot een overeenstemming gekomen, onder meer over een beperkte groei van de luchthaven met 25.000 vluchten in totaal tot 2028. In een conceptrapport over de te verwachten milieueffecten stond eerder dat de luchthaven kan groeien van de huidige 500.000 vliegbewegingen per jaar naar 540.000. De omwonenden noemen dit rapport discutabel en vinden onder meer dat er onvoldoende argumenten zijn over waarom Schiphol niet met het huidige aantal vluchten toe kan.
De Bewoners Omgeving Schiphol is wel te spreken over voorstellen om korte vluchten te vervangen door de trein en een onderzoek naar verplaatsing van banen naar zee.