Vertrouwen consument groeit
De Nederlandse consument lijkt langzaam maar zeker de somberheid van zich af te schudden.
In juli constateerde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) voor de tweede achtereenvolgende maand een stijging van het consumentenvertrouwen. Deze economische barometer staat nu op het hoogste peil in twee jaar, aldus het CBS gisteren.
Hoewel de negatieve trend is gebroken, blijven consumenten nog steeds erg voorzichtig. Een jaar geleden stond het vertrouwen op een dieptepunt, de laagste stand sinds begin jaren tachtig. Ondanks de stijging noemde het CBS het vertrouwen daarom gisteren nog steeds laag.
Het cijfer van het consumentenvertrouwen bestaat uit twee delen. Het CBS vraagt om een oordeel over de economie in het algemeen en over de persoonlijke financiële situatie.
Het maandelijkse onderzoek van het CBS leverde vooral een hoger cijfer op door de positievere blik op de economie. De toekomst ziet er volgens de ondervraagden rooskleuriger uit en de voorbije recessie viel hen mee.
Consumenten zijn over de eigen financiën nauwelijks van mening veranderd. Wel toonden ze zich in juli iets meer bereid de portemonnee te trekken voor grote aankopen, maar consumenten blijven in het algemeen erg terughoudend winkelen.