Wetenschap & techniek

Zonder moeite loskomen uit sneeuw of modder

Met de auto vastzitten in sneeuw of modder is nooit leuk en zonder hulp nauwelijks op te lossen. Tenzij je voor de zekerheid een Trac-Grabber in de kofferbak hebt liggen.

21 December 2018 09:36Gewijzigd op 16 November 2020 14:55
Zelfs een vrouw staat haar mannetje met de Trac-Grabber als de auto vaststaat in de sneeuw. beeld Trac-Grabber
Zelfs een vrouw staat haar mannetje met de Trac-Grabber als de auto vaststaat in de sneeuw. beeld Trac-Grabber

Het zal niemand verbazen dat de Trac-Grabber een Amerikaanse uitvinding is. Als er ergens voertuigen vast komen te zitten in sneeuw, zand of modder, dan daar. Toch zal er ook in Nederland wel een doelgroep voor zijn. Zeker in een periode van sneeuw en ijs kunnen mensen die vaak buiten het strooigebied vertoeven zomaar stranden.

Geen grip

Waar het bij zo’n stranding om draait, is het feit dat de band geen grip meer heeft op de ondergrond. De kracht van de motor zorgt niet langer voor voorwaartse beweging, maar laat het wiel ongecontroleerd snel ronddraaien. Dit spinnen kun je proberen te verhelpen door een kleed of een stuk karton voor het wiel te leggen, maar dat heeft lang niet altijd resultaat. Meestal zijn het pechhulpdiensten die een gestrand voertuig uiteindelijk weer vlot trekken.

Met de Trac-Grabber kan de bestuurder het alleen af, en nog gemakkelijk ook. Niet voor niets laat de producent op een promotiefilmpje een vrouw het werk doen. Belangrijkste onderdeel is een rubberen blokje, ongeveer zo breed als de band, waar een paar flinke groeven in zitten. Dit blokje zit aan een stevige riem, die aan de bovenkant van het wiel door een gat in de velg moet worden gehaald en met een gesp vastgesnoerd.

Halve draai

Geeft de chauffeur nu gas, dan spint het wiel een halve draai, totdat het blokje de ondergrond raakt. Nu is er grip en komt het wiel even uit de slip, lang genoeg om het voertuig een stukje te verplaatsen. Op die manier ‘huppelt’ de auto de gladheid uit, net zo lang tot de ondergrond weer stabiel genoeg is om verder te rijden.

De lichtste versie van de Trac-Grabber kost 50 euro en is geschikt voor voertuigen tot 2000 kilogram. Hij past altijd, tenminste, als de gaten in de velg groot genoeg zijn. Hij wordt per set van twee geleverd, vaak is het ook nodig om beide te gebruiken om vrij te komen. Zodra de auto los is, moet het hulpstuk er weer worden afgehaald en kan het worden opgeborgen tot een volgende onaangename verrassing zich aandient.

Uitvinding

De Trac-Grabber is een uitvinding van Jim Perry, een architect uit Miami, Florida. Hij heeft het ding ontworpen, gepatenteerd en succesvol op de markt gebracht nadat hij naar eigen zeggen „te vaak had vast gezeten en om hulp had moeten vragen.”

Perry onderscheidt zich door een product op de markt te brengen dat de auto op eigen kracht los krijgt en door één persoon te bedienen is. Dat houdt de prijs laag en maakt een uitvinding als vanzelf marktwaardig.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer