„De velden zijn nog nooit zo wit geweest”
De conferentie voor Arabischsprekenden in Dalfsen is slechts een van de vele bijeenkomsten waarop „broeder Victor” (59) -zijn achternaam wil hij niet kwijt- spreekt. Jaarlijks gaat de bijbelleraar uit Libanon op tal van plaatsen voor. Om zijn mede-Arabieren te wijzen op die éne Naam. En hun voor te houden wat christenzijn ook in praktisch opzicht inhoudt.
Twintig jaar lang woonde hij in Londen. „Ik was een drukbezet zakenman. Christen was ik ook, dat wil zeggen: ik had christelijke ouders. Meer niet.” Maar er had een ommekeer in zijn leven plaats, zegt hij. Hoe? „Dat zou een lang verhaal worden. Laat ik dit zeggen: Ik ging de ijdelheid, de leegheid van het alles inzien. Ik aanvaardde Christus als mijn Verlosser.”
Niet lang daarna vertrok Victor, samen met zijn vrouw en kinderen, naar Libanon. „Ik wilde ook de andere Arabieren bekendmaken met het Evangelie, met de Heere Jezus.”
Inmiddels woont hij er alweer negen jaar. „Ik verzorg nu vijf satellietprogramma’s, christelijke radio- en tv-uitzendingen voor de Arabische wereld. Daarnaast spreek ik op talloze conferenties. Laatst nog, in de Sudanese hoofdstad Khartoem - voor 75.000 mensen; in Pakistan. Verder reis ik veel door de Arabische wereld, vaak samen met broeder Andrew, kent u die? Anne van der Bijl, van Open Doors. En”, vervolgt hij dan, „ik ben ook nog professioneel tolk, vanuit het Arabisch in het Engels en andersom, voor de Verenigde Naties. Maar dat doe ik steeds minder.”
Een van zijn „succesvolste” programma’s is dat waarin wordt belicht hoe moslims door „een wonder”, een „dramatische gebeurtenis”, bij het christendom terechtkomen. Victor: „Er komen de laatste jaren duizenden moslims tot bekering. Heel vaak blijkt dat een bepaalde droom of een visioen hierin een rol heeft gespeeld.” Hij beklemtoont dat het daar nooit bij blijft. „Zo’n gebeurtenis staat nooit op zichzelf. Altijd weer zien we dat een persoon die zo’n droom heeft gehad, vervolgens ook met het Woord in aanraking komt, iemand ontmoet die zelf christen is.”
We moeten zulke dromen en visioenen zien als een „shake-up”, zegt hij, als een middel waardoor iemand uit zijn slaap ontwaakt. Letterlijk, geestelijk. „Een moslim kán eenvoudig niet geloven dat de Schrift correct is. Hij heeft altijd geleerd dat de Bijbel corrupt is. Uit zichzelf zal hij dus nooit bij dat Woord, en bij de God van dat Woord, terechtkomen. En dat is nu wat er door middel van zo’n wonder gebeurt: ’s nachts, terwijl hij slaapt, terwijl hij geen enkele invloed heeft op zijn eigen gedachten, krijgt hij een droom, een visioen. Waarin de Heere Jezus iets tegen hem zegt, bijvoorbeeld. Daardoor ontwaakt hij.”
U kent ook de film ”The Passion of the Christ”? vraagt de Libanese bijbelleraar. „Die film heeft heel wat beroering gebracht. Maar ik ben ervan overtuigd dat heel veel moslim-Arabieren die nog nooit van Jezus hadden gehoord, juist door die film tot bekering zijn gekomen. Joden hebben de film antisemitisch genoemd. Nou, wat willen we nog meer? Als de Joden zeggen: De film is antisemitisch, dan is het in de ogen van Arabieren een goede film.”
The Passion, dromen, visioenen: menig Nederlands christen fronst hier de wenkbrauwen. Werkt God, ook onder moslims, niet alleen door middel van Zijn Woord?
„God spreekt tot mensen in hun eigen cultuur. En dan is de westerse cultuur een heel andere dan de Arabische. In de Arabische cultuur nemen wonderen, dromen, sowieso een grote plaats in. God werkt door Zijn Woord. Natúúrlijk werkt God door Zijn Woord. Maar moslims hebben dat Woord niet.”
De velden zijn, juist in de Arabische wereld, wit om te oogsten, constateert broeder Victor. „Ze zijn zelfs nog nooit zo wit geweest. Steeds meer moslims beginnen te twijfelen aan de koran. Mensen, intellectuelen, stellen vast dat de islam niet waar kan zijn. Het probleem is niet Bin Laden; het probleem is de koran zelf. Díé predikt extremisme; is ook niet anders te interpreteren dan zó. De volgelingen van Bin Laden doen wat de tekst van de koran hun voorhoudt. En meer en meer moslims gaan dat inzien.” Met nadruk: „We staan aan het begin.”
„Ik ben ervan overtuigd dat de islam uiteindelijk zal winnen”, zei een Amsterdamse moslim vorig jaar. „Waarom?
Omdat mensen gaan inzien dat de Bijbel niet authentiek is.” „Weet u wat het probleem is? Vele, vele moslims zien nooit eens wat een werkelijk christelijk leven inhoudt. Als mensen zien wat christenzijn betekent, ook praktisch -een heilig leven, een zuiver leven, een rein leven- dan zullen ze ook benieuwd worden naar de Christus. Maar iemand zei me eens: „Ik zou wel christen willen worden, maar als ik zie wat christenen ervan terechtbrengen…”
Bij velen leeft angst voor moslims.
„Wat westerse christenen nodig hebben, is hetzelfde als wat de discipelen nodig hadden: vervuld te worden met de Heilige Geest. In Johannes 20 waren de discipelen bang voor de Joden. Na Handelingen 2 waren de Joden bang voor de discipelen.”
Is Nederland een christelijk land?
„Nee. Moslims denken dat het dat wel is. Omdat ze kruisen zien staan, en grote kerken, en omdat de Bijbel overal te koop is. Maar God weet hoe het werkelijk is. Jezus vraagt christenen Zijn voetstappen te drukken. En dat gebeurt niet. Maar ik denk dat God het Nederlandse volk toch bemint, en zegt: Jullie hebben zendelingen uitgezonden tot aan de einden van de wereld. Nu breng Ik die einden van de wereld weer terug bij jullie.”
Ik heb het hier in Dalfsen eens opgeschreven, zegt hij. „Deze week wonen 360 mensen de conferentie bij. Uit Irak, Syrië, Sudan, Egypte, de Westelijke Jordaanoever, Noord-Irak, Turkije. God brengt deze mensen allemaal bij jullie. En: op hun beurt zijn deze mensen potentiële zendelingen voor hun eigen land.”
Waar zij vervolgd zullen worden door moslims.
„Christus is met hen! In het boek Handelingen lees ik van drie mensen die Christus in het buitenland als hun Zaligmaker aanvaardden. Handelingen 8: een Moorman, uit Ethiopië. Handelingen 9: Paulus, die in Damascus tot bekering kwam. Handelingen 10: de hoofdman Cornelius. En twee van die drie veranderden de wereld.”