Doorbraak van de elektrische auto
De doorbraak van de elektrische auto is aanstaande. Het aanbod is nog beperkt, maar dat gaat snel veranderen. Interviews met Thomas Ulbrich, lid van de raad van bestuur van Volkswagen, en Peugeottopman Jean-Philippe Imperato laten zien hoe ieder merk zijn eigen weg gaat naar elektrificatie.
Voor het succes van de elektrische auto’s zijn met name de totale gebruikskosten voor de klant –de zogeheten total cost of ownership (TCO)– belangrijk. Daar kijkt zowel Volkswagen als Peugeot heel goed naar.
Beide fabrikanten bieden niet alleen volledig elektrische auto’s (Battery Electric Vehicle, BEV), maar ook plug-inhybrides (PHEV’s), waarvan de draaiende delen minder worden belast dan bij een auto met alleen een brandstofmotor.
De totale gebruikskosten moeten volgens Ulbrich en Imperato minstens op hetzelfde niveau liggen als van een auto met verbrandingsmotor van vergelijkbare afmetingen. De aanschafprijs van een volledig elektrisch model is in alle gevallen hoger.
Aanzienlijk lagere onderhoudskosten moeten de hogere aanschafprijs compenseren. Bij volledig elektrische auto’s hoeven namelijk geen olie en filters te worden vervangen. Ook heeft de auto minder slijtende delen, zoals een uitlaat en bougies.
Ulbrich realiseert zich dat de dealers daardoor minder omzet gaan draaien in hun werkplaats. „Ik voel me verantwoordelijk voor de dealer die bij het onderhoud van een volledig elektrische auto de helft van zijn omzet gaat verliezen.”
Dealers krijgen volgens hem echter nieuwe kansen op het gebied van connectiviteit: ze kunnen extra services leveren omdat auto’s meer en meer via internet verbonden zijn. „Op basis van gegevens die de auto zelf verzamelt, ontvangt de klant straks speciaal op zijn of haar wensen afgestemde aanbiedingen.”
Conservatief
Het Duitse Volkswagen heeft zijn pad naar elektrificatie al uitgestippeld. Volkswagen heeft lang niet geloofd in elektrische auto’s, laat Ulbrich weten. „Het is een conservatief bedrijf.” In de periode 2020-2025 zet het merk de schouders eronder; de massaproductie van elektrische VW’s staat in de steigers. „Dat doen we volgens onze strategie ”Electric for all” waarmee we in 2015, 2016 zijn gestart.”
Volkswagen verwacht dat zijn offensief van elektrische auto’s de Europese markt zal opschudden. Ulbrich: „Als wij een bepaald percentage van onze totale productie aan elektrische auto’s leveren, heeft dat invloed. Maar het is zeker zo dat we een inhaalslag moeten maken. Die zal beslist indrukwekkend zijn.”
De meeste Volkswagens worden vandaag de dag gebouwd op het zogeheten MQB-platform. Vanaf 2020 komt het merk met een brede variatie aan elektrische voertuigen op een nieuwe MEB-bodemgroep. „Zo’n specifiek platform geeft extra vrijheden aan de ontwerpers, die de ruimte in de auto anders kunnen indelen.”
De Duitser heeft hoge verwachtingen van deze opzet. „In het eerste volle jaar 2020 gaan we 100.000 auto’s op dit nieuwe onderstel bouwen. Vijf jaar later moeten dat er al een miljoen zijn.” De eerste nieuwe elektrische auto van Volkswagen wordt een model in het B-segment dat qua ruimteaanbod kan wedijveren met de huidige Polo.
Eenvoud
Peugeot benadert zijn klanten op geheel eigen wijze. „Wij kiezen bewust voor eenvoud”, laat topman Imperato weten. De nieuwe platforms waarop het merk zijn modellen baseert, bieden de technische mogelijkheden om alle bekende aandrijfvormen te herbergen: benzine, diesel, plug-inhybride en volledig elektrisch.
De klant kiest bij Peugeot afhankelijk van zijn gebruiksomstandigheden het model en de daarbij gewenste aandrijving. Imperato: „Wij zetten bewust geen aparte EV-lijn op, maar laten elektrische aandrijflijnen onderdeel zijn van het complete modellenprogramma.”
Peugeot brengt in 2019 de nieuwe 208 op de markt, waarvan ook een volledig elektrische versie verschijnt. Van de 3008 en de nieuwe 508 komt komend jaar een plug-inhybride op de markt. „De orderboeken zijn al geopend”, bevestigt de Fransman. „Die auto’s hebben een realistische elektrische actieradius van 40 kilometer volgens de WLTP-verbruikscyclus, en ze komen aan een CO2-uitstoot van 49 gram per kilometer.” Deze actieradius moet voor veel gebruikers voldoende zijn om hun woon-werkverkeer grotendeels zonder uitstoot af te leggen.
Peugeot wil de plug-inhybride in eerste instantie vooral inzetten in het middenklasse- en het hogere marktsegment. Simpelweg omdat de techniek erg duur is. PHEV-techniek maakt een kleine auto onverkoopbaar. Volledig elektrische auto’s lanceert Peugeot op korte termijn in het zogenaamde B- en C-segment, de 208 en 308. Imperato: „Na lancering luisteren we naar de reacties vanuit de markt en zullen waar nodig onze strategie bijschaven.”
Brandstofcel
Volgens Imperato is de techniek van de elektrische auto klaar. „Veel inspanning moet er nog worden gestoken in het drastisch uitbreiden van het laadnetwerk in heel Europa.” Ulbrich sluit zich daar volmondig bij aan. Hij ziet vooral een doorslaggevende rol voor overheden weggelegd.
Een volgende stap is de brandstofcel op waterstof. Imperato als Ulbrich zien daar wel toekomst in, maar concentreren zich nu vooral op de elektrische revolutie. Beiden zien voor zo’n auto op waterstof pas toekomst vanaf de periode 2025, 2030. Ulbrich: „Alleen al de aanleg van de infrastructuur van tankstations is enorm kostbaar. De ombouw van één tankstation kost al 2 miljoen euro”
Auto goed voor 0,205 procent van CO2-uitstoot
Volgens officiële cijfers van de overheid veroorzaakt het transport in Nederland 20 procent van de totale CO2-uitstoot. Dit is inclusief vliegverkeer en internationale scheepvaart waar de overheid geen invloed op heeft.
Van die 20 procent wordt 1/27e veroorzaakt door het nationaal vervoer over de weg, het spoor en het water. En weer 52 procent daarvan betreft de personenauto. Dat betekent dat alle Nederlandse personenauto’s samen 0,205 procent van de totale CO2-uitstoot veroorzaken.