Sligro: „Gewapende vrede tussen supermarkten
Levensmiddelengroothandel Sligro voorziet vooralsnog geen einde aan de prijzenslag in de supermarkten. „We zakken echter ook niet verder in het moeras weg", aldus donderdag A. Slippens van het concern. „We hebben het dieptepunt bereikt. Er heerst een gewapende vrede en consumenten lijken niet meer gevoelig voor verdere prijsverlagingen."
De supermarktformules van Sligro (EM–TE, Golff en Meermarkt) verkopen door de prijzenslag ongeveer 150 producten onder de kostprijs. Daarbij gaat het om hardlopers zoals Olvarit, Pampers en Coca–Cola. Deze producten vormen een belangrijk deel van de omzet. „We moeten wel mee. Kopers vinden de producten niet goedkoop, maar vinden dat ze in het verleden teveel hebben betaald. En we halen hierdoor klanten binnen, zoals gezinnen, die ook andere producten kopen."
Sligro bestaat uit twee delen. De ene tak levert aan supermarkten en exploiteert zelf ook winkels. Het andere deel levert aan de horeca en exploiteert grote zelfbedieningsgroothandels. Ondanks de malaise in de supermarkten en de verminderde economie wist het bedrijf de nettowinst in het eerste halfjaar met 10 procent op te krikken tot 18,9 miljoen euro. Mede door de prijzenoorlog in de supermarkten nam de omzet met 0,8 procent af tot 650,8 miljoen euro.
Door de prijzenslag nam de supermarktomzet met 5,1 procent af tot 218,6 miljoen euro. Dat werd gecompenseerd door een hogere afzet aan horecabedrijven. Die steeg met 1,6 procent tot 432,2 miljoen euro.
Sligro merkt goed dat de accijns op sigaretten flink is verhoogd. „In het eerste halfjaar nam de verkoop van sigaretten met 7 procent af. De afgelopen maanden verergerde dat tot een min van 15 procent. Ik voorzie dat de staat flink minder geld aan accijns binnenkrijgt", aldus Slippens.
Hij vindt die gemiste omzet niet erg. „Aan sigaretten verdienden we toch niet veel.
Slippens wil dat Sligro in de toekomst verder groeit. Een van zijn dromen is de overname van Schuitema, nu in handen van Ahold. „Het is een droom. We zijn niet in gesprek en er zijn ook geen plannen daartoe."
Sligro, met de hoofdvestiging in Veghel, is positief over de rest van het jaar. „Wij verwachten dat er op jaarbasis sprake zal zijn van enige omzettoename", aldus het bedrijf. Gesteund door een eenmalige meevaller van 5,9 miljoen euro door de verkoop van onroerend goed, moet de nettowinst toenemen met 15 tot 20 procent. In het jaar 2003 was de winst 44,8 miljoen euro.