Meldpunt voor slachtoffers „creditboys”
Jongeren worden steeds vaker slachtoffers van zogenaamde vrienden voor wie ze onder dwang kredieten moeten afsluiten waaronder abonnementen voor nieuwe telefoons. De dure telefoontoestellen die bij het abonnement horen moet het slachtoffer vervolgens inleveren bij de creditboy. Het slachtoffer blijft achter met de kosten van meestal meerdere telefoonabonnementen.
Door deze zogenaamde creditboys komen jongeren in grote financiële problemen. Een moeder van een slachtoffer heeft daarom het initiatief genomen een speciaal meldpunt op te richten. Bij het meldpunt creditboys kunnen slachtoffers terecht.
„Het probleem moet zichtbaar worden en jongeren moeten voorlichting krijgen”, aldus de initiatiefneemster meldpuntcreditboys.nl tegen de NOS.
Daarnaast wil het meldpunt dat er maatregelen genomen worden om deze vorm van criminaliteit te bestrijden. „Omdat de politie voor dit soort misdaden nog geen registratie bijhoudt blijft de impact van creditboys onder de radar. Onze jongeren mogen niet meer in de greep komen van een creditboy en de telefoonbedrijven moeten maatregelen nemen om dit soort misbruik te voorkomen”.
De regels voor het afsluiten van een telefooncontract zijn vorig jaar aangescherpt, maar volgens het meldpunt is dit niet voldoende.