Recensie: Fluitiste Lydia van Mourik
Voor haar tweede cd heeft fluitiste Lydia van Mourik gekozen voor de begeleiding van gitaar (Martijn Buijnsters), piano (Mark Brandwijk) en klarinet (Peter Koetsveld).
Deze combinatie staat garant voor een behoorlijke afwisseling in klankkleur. Voeg daarbij dat ook de stukken zelf uiteenlopen van overbekend en dromerig (Schuberts ”Ständchen”) tot onbekend en virtuoos (”Poliuto” van Filippo Bruno) en het is duidelijk dat deze cd veel leuks te bieden heeft.
Wat daar zeker aan meehelpt, is de prachtige ronde toon die Van Mourik aan haar instrument weet te ontlokken. Vooral in de meer mediatieve stukken helpt dat, zoals bij de ”Pavane” van Fauré. Waar nodig kan ze echter ook heel assertief klinken, in het ”Carna- val de Venise” van Génin.
Vanzelfsprekend bevat een cd als deze veel bewerkingen van stukken die in de originele vorm bekender zijn, bijvoorbeeld ”Belle nuit” van Offenbach en ”Golliwog’s Cakewalk” van Debussy. De aardigste verrassing vond ik het openingsnummer, de ”Tarantelle” opus 6 van Saint-Saëns.
De bijdragen van de overige musici zijn zeker de moeite waard, al is de kwaliteit verschillend. Met name het toucher van de pianist vraagt nog wat aandacht.
De opname is bij STH in vertrouwde handen en het boekje is ook zeker informatief. Er is in elk geval gestreefd naar een zekere volledigheid bij het aanduiden van het repertoire. Een raadsel blijft dan de niet nader gepreciseerde Ham- burger Sonate van C. Ph. E. Bach. Ik zal het maar verklappen: het is de sonate in G H.550/Wq.123. O ja, een vleugel is gewoon een piano met horizontaal liggende snaren, en geen aparte instrumentensoort.
Sound of touch – Lydia van Mourik; STH Quality Classics (1417352); € 14,90; bestellen: www.sthrecords.nl