Springend leren tijdens rekenles
Kinderen moeten meer bewegen. Dat adviseerde de Onderwijsraad in een rapport dat maandag verscheen. Een eitje voor basisschool De Vijf Hoeven in Tilburg, de ”sportiefste school van Nederland”.
De Tilburgse school loopt voorop als het gaat om bewegen. De leerlingen komen niet alleen in actie tijdens de dagelijkse gymlessen, maar ook in de pauzes en tijdens de les.
„Zo voldoen ze aan de beweegnorm van een halfuur bewegen per dag”, vertelt directieondersteuner Anouk Pouwelse (29). Ze werkt sinds vijf jaar op de Tilburgse basisschool. Eerst als groepsleerkracht, sinds een jaar als ondersteuner van de directie.
Drie van de vijf wekelijkse gymlessen krijgen de kinderen les van een gymdocent. De andere twee lessen neemt de groepsleerkracht voor zijn rekening. Ook tijdens de pauzes is er volop ruimte voor fysieke inspanning „De kinderen zijn dan echt actief bezig. Mobieltjes zijn verboden in onze school, dus worden ze daardoor niet afgeleid. Buiten kunnen de leerlingen zich dan lekker inspannen.”
De kinderen uit de onderbouw krijgen ook tijdens de les de nodige fysieke uitdaging. „We noemen dat actief leren. In de onderbouw oefenen de kinderen bijvoorbeeld rekensommen terwijl ze springen. Bij spelling kan de juf of meester de klas in twee helften verdelen. De ene kant staat bijvoorbeeld voor een lange ij, de andere voor een korte ei. De kinderen moeten dan rennen naar wat volgens hen de juiste spelling is.”
Beweegtussendoortjes
In de onderbouw is meer ruimte voor dit actieve leren dan in de bovenbouw. Maar ook de hogere groepen zitten niet stil. „Ze hebben beweegtussendoortjes”, aldus Pouwelse. „Tussen de verschillende lessen doen de leerlingen kort een actief spelletje. Bijvoorbeeld via een filmpje op YouTube. Soms doen ze een work-out met de hele klas. Dat kan op de wii met het spel Shape Up. Maar ook het bewegen tijdens de spellingsles is in de bovenbouw nog best leuk.”
De Vijf Hoeven is nu vier jaar bezig met het programma ”Elke dag bewegen”. De resultaten tot nu toe zijn positief. „De kinderen vinden het leuk, ze houden van bewegen. Ze vinden het jammer als de gymles vervalt. Ze rekenen echt op dat beweegmoment.” De docenten moesten volgens Pouwelse wel „even wennen” toen het programma startte. „Inmiddels waarderen zij het ook. De leerkrachten proberen elkaar enthousiast te houden.”
De rooms-katholieke school in Tilburg beseft dat de gezondheid van kinderen verder gaat dan alleen bewegen. „We dragen uit dat we gezonde voeding belangrijk vinden. Elk jaar doet onze school mee aan de schoolfruitactie. Drie keer per week krijgen de leerlingen dus een gezond tussendoortje.”
Voor scholen waar bewegen nog onvoldoende aandacht krijgt, heeft Pouwelse een tip: „Gewoon doen. Probeer het uit en geef het zo vorm dat het bij jouw school past. Steeds meer onderzoeken wijzen uit dat bewegen een positief effect heeft op het leervermogen van kinderen, maar je moet er zelf de zin van inzien.”