Mercedes zet grote stappen met de A-klasse
Toen Mercedes enige tijd geleden de eerste foto’s vrijgaf van de vierde generatie A-klasse leek er op het eerste oog weinig veranderd. Niets is minder waar, want op het gebied van motor, onderstel en interieurinrichting zet de middenklasse-Mercedes grote stappen.
Alle afmetingen van de A-klasse zijn toegenomen. De lengte nam toe tot maar liefst 4,42 meter (+13 cm). Ook breedte, hoogte en wielbasis groeiden in overtuigende mate. Vandaar die extra binnenruimte.
Het surplus aan ruimte in het interieur is niet alleen op de voorstoelen te merken. Voornamelijk de beenruimte op de achterbank ging er fors op vooruit. Jammer alleen dat de zitting van de achterbank erg kort en ook erg laag is, waardoor de bovenbenen nauwelijks worden ondersteund. De hoofdruimte is daar dik in orde. De winst bij het bagagevolume bedraagt 30 liter, de auto biedt minimaal 370 liter.
Ondanks de grotere afmetingen heeft Mercedes juist gewicht weten te besparen. Daar werd 40 kg op beknibbeld. En wie er graag op uit trekt met caravan of aanhanger, mag bij de nieuwe A-klasse 200 kg extra aan de trekhaak hangen (1600 kg).
Aan de buitenkant lijkt deze nieuwe A200 op het eerste gezicht sprekend op zijn voorganger. Wie goed kijkt, ziet pas echt de verschillen. Het front is nadrukkelijk laag vormgegeven, zodat de grille behoorlijk dicht op het wegdek ligt. De koplampen zijn fijner gesneden. De kenmerkende knik in de zijkanten maakt plaats voor een meer rechte karakterlijn. De breed getekende achterlichten zorgen ook voor een ander beeld.
Voor een van de belangrijkste veranderingen moet je toch weer naar het interieur kijken. Daar heeft een traditioneel dashboard plaatsgemaakt voor een uitermate futuristisch breedbeeldscherm. Dit is vergelijkbaar met de grotere modellen van het merk. Het is opgedeeld in twee segmenten. Direct achter het stuur worden snelheid en toerental als analoge klokken weergegeven. Geheel rechts is een groot navigatiescherm te vinden. Daarop kunnen ook tal van andere functies worden gevonden met betrekking tot voertuig, audio en telefoon. Alleen de bedieningsorganen voor het klimaat zitten direct onder de drie ronde roosters in het midden. De bediening van het grote scherm gaat door middel van aanraking, maar kan ook met de knoppen tussen de stoelen.
Wat opvalt, zijn de verrassende materialen. De testauto is een zwarte auto met een beige lederen interieur. Dat zorgt voor een verrassend contrast. Op het dashboard en de portierpanelen zitten sierranden in een aluminiumlook. Ook rond de ventilatieroosters, het stuur en enkele andere bedieningsorganen zit aluminium.
Natuurlijk biedt de nieuwe A-klasse tal van elektronische voorzieningen ter verhoging van comfort en veiligheid. Soms verrast de auto daarmee in negatieve zin. Als je de voorgaande auto te dicht nadert, remt de A200 zelfstandig. Maar in de praktijk doet de auto dit af en toe te vroeg en dat geeft een heel onaangenaam gevoel. Als de strepen op de weg onverhoopt worden overschreden zonder richting aan te geven dan is dat duidelijk merkbaar door trillingen in het stuur.
Het nieuwe onderstel zorgt voor een uitermate prettig comfort. Deze A-klasse biedt het beste compromis van alle generaties, maar steekt ook zeker de huidige concurrentie behoorlijk naar de kroon. De besturing voelt voldoende trefzeker aan.
En dan de techniek. Die is bij deze A200 volledig nieuw. Onder de motorkap ligt een 1330 cc viercilinder met turbo die door het merk onterecht wordt afgerond op 1,4 liter. Deze krachtbron is tot stand gekomen in samenwerking met Renault-Nissan. In de A200 levert dit exemplaar een fors vermogen van 163 pk en een koppel van 250 Nm. Een fijn machientje dat in dit geval gecombineerd is met een 7-traps automaat met dubbele koppeling. Die wordt weer bediend met een soort van richtingaanwijzerhendel aan de stuurkolom. Even wennen, maar wel uiterst verfijnd. Het gemiddelde verbruik blijft netjes binnen de perken en gaat in de richting van 1 op 16.
Mercedes heeft de nieuwe A-klasse nog vol in opbouw. Dat betekent dat de handgeschakelde A200 met 36.724 euro voor een middenklasser stevig aan de prijs is. De automaat kost slechts 365 euro extra vanwege de gunstige invloed op de CO2-uitstoot. De enige andere benzinemotor is een 2 liter van 224 pk in de A250. Een 116 pk diesel is eveneens van de partij. Zeer waarschijnlijk komen er nog minder krachtige benzinemotoren bij.
Mercedes A200 DCT
Topsnelheid 225 km/u
Acceleratie 8,2 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik gemiddeld 6,4 liter/100 km
CO2-uitstoot 120 g/km
Aanhanggewicht (geremd) 1600 kg
Interieur. Fraai interieur met verrassende elementen en een breedbeeldscherm als dashboard.
Motor. De nieuwe 1,3 liter motor levert volop vermogen en koppel en vormt een zuinige combinatie met de 7-traps automaat.
Ruimte. Flink meer ruimte, vooral voor achterpassagiers en bagage.
Elektronica. Sommige elektronische voorzieningen die zelfstandig ingrijpen reageren wat bruusk, zoals het automatisch remmen.