„Een intense geestelijke strijd”
In de Metropolitan Tabernacle in Londen hebben zo’n 1000 mensen stilgestaan bij het onderwerp geestelijke strijd. De conferentie werd georganiseerd door de School of Theology. Sprekers waren onder anderen de Amerikaanse predikanten Phillip R. Johnson en dr. Joel R. Beeke. „Gods soevereiniteit en de verantwoordelijkheid van de mens hebben beide een plek bij de geestelijke strijd”, aldus dr. Johnson.
De driedaagse conferentie, die donderdag werd afgesloten, werd gehouden in de kerk waarin ooit ds. Spurgeon zijn beroemde preken heeft uitgesproken. Ongeveer 1000 conferentiegangers bezochten de bijeenkomst. De meesten kwamen uit het Verenigd Koninkrijk. Ongeveer veertig belangstellenden uit andere Europese landen waren aanwezig, onder andere uit Nederland, Hongarije en Roemenië.
Acht verschillende sprekers gaven hun visie op het onderwerp. De Britse predikant Malcolm Watts hield twee lezingen over de verzoeking van Christus. Ds. Watts benadrukte dat Christus niet alleen in staat was niet te zondigen, maar dat Hij ook niet kon zondigen. Hij gaf zijn toehoorders de bemoediging mee ook in de verzoeking staande te blijven. „Besef dat Christus nabij is, dat kracht om de verzoeking te dragen beschikbaar is en dat Christus de verzoeking heeft doorstaan en ook voor ons in de bres wil gaan staan.”
In zijn lezing ging de predikant van Salisbury specifiek in op de verzoeking van de Heere Jezus door de satan, zoals die beschreven staat in Matthéüs 4:1-11.
De Amerikaan dr. Phillip R. Johnson hield vier lezingen. Hij stond stil bij het weerstaan van de verleidingen en de aanvallen van de satan. In zijn eerste lezing ”The Essence of the War” (het wezen van de strijd) ging hij in op 2 Korinthe 10:3-5. Hij gaf zijn hoorders drie bevindingen mee. „Allereerst dient men de geestelijke strijd niet te onderschatten. Het is een hevige strijd om de waarheid. Daarnaast is het noodzakelijk dat de gelovigen de wapens die God geeft niet wantrouwt. Alleen met die wapens kan men in de strijd staande blijven. Gebruik de geestelijke wapens die God de mens heeft geschonken. Als derde dient men de moed niet op te geven. Geef de strijd niet op maar volhard tijdens de verzoeking.”
Het is volgens Johnson noodzakelijk de zonde en de zondige neigingen te doden. Hij deed zijn uitspraak op basis van Paulus’ oproep in Kolossensen 3:5, waarin hij van christenen vraagt „de leden die op aarde zijn te doden.”
„Dit vers roept op tot activiteit”, aldus Johnson. „Het militaire karakter van deze tekst vraagt om gehoorzaamheid. Alleen de kracht van de Geest kan de ijver geven die nodig is om ons bij deze blijvende, levenslange strijd te ondersteunen. De geestelijke strijd is een strijd waarin Gods kracht en soevereiniteit en de verantwoordelijkheid van de mens overeind blijven staan.”
Dr. Joel R. Beeke, rector van de Puritan Reformed Theological Seminary in Grand Rapids, sprak over het bevechten van de satan. „De strijd tegen de satan is een intense, geestelijke en wezenlijke stijd.” Ds. Beeke gaf aan dat de gelovige de satan op drie manieren kan bestrijden: „Strategische terugtrekking, onverzettelijke verdediging en hevige aanval. De wapens die men bij deze strijd nodig heeft, staan opgesomd in het bekende bijbelgedeelte over de geestelijke wapenuitrusting in Efeze 6. Om de satan effectief te bestrijden is het noodzakelijk dat wij zijn strategie kennen. De vier belangrijkste pijlen van de satan zijn: verleiding tot zonde, de gelovige belemmeren bij het uitvoeren van de geestelijke oefeningen, een verkeerd beeld van God en de waarheid verspreiden, en de heiligmaking bemoeilijken en tegenwerken.”
In een andere lezing besprak de predikant van de Heritage Netherlands Reformed Congregation (HNRC) te Grand Rapids enkele zaken die kunnen helpen bij de geestelijke strijd „in Christus’ kracht en in afhankelijkheid van Gods Geest.” Allereerst is het belangrijk dat men leeft volgens „de identiteit die een gelovige in Christus heeft.” „De gelovige dient door het geloof in Jezus Christus de zondige wereld te overwinnen. Ook moeten de gelovigen proberen in dit leven vruchten te dragen voor Christus en zo te leven dat men geen instrument van de satan wordt. Dat kan door dicht bij de Schrift te leven. De gelovige dient te leven vanuit de wetenschap dat Christus Koning is over deze wereld. Daarnaast dient men het goede in de kerk voor ogen te hebben. Een reformatie en een opleving in de kerk zijn nodig. Maak het Evangelie waar mogelijk bekend. Maak Christus’ liefde bekend aan de armen en de nooddruftigen in onze samenleving. En laat ook over morele kwesties als kerken je stem horen.”