Taalachterstand autochtone leerling aangepakt
Autochtone leerlingen van basisscholen die een taalachterstand hebben, krijgen vanaf de zomer van 2005 een jaar alleen maar taalonderwijs in zogeheten schakelklassen.
Op die manier moeten leerlingen in de vier grote steden en in de provincies Friesland, Groningen, Drenthe en Zeeland worden bijgespijkerd. J. Kloprogge van onderwijsadviesorganisatie Sardes in Utrecht liet dat dinsdag weten.
Sardes werkt met de provincies samen in de Kennisgroep Onderwijs Platteland. In onder meer Leiden en Utrecht bestaan al sinds tien jaar schakelklassen. Die waren echter alleen bedoeld voor allochtone leerlingen. In de vier provincies zullen vooral autochtone achterstandsleerlingen van de schakelklassen gebruikmaken.
De Kennisgroep Onderwijs Platteland is opgezet nadat was gebleken dat er op het platteland veel leerlingen zijn met onderwijsachterstanden. Volgens Kloprogge zijn er in Nederland 200.000 leerlingen van basisscholen met taalachterstand. Dat is 20 procent van het totaal.
De leerlingen met taalachterstanden blijven wel ingeschreven bij een basisschool. Om hun taalachterstanden weg te werken volgen ze echter een jaar lang alleen taalles of aanvullende taallessen op de middelbare school. Na het ’taaljaar’ stromen ze in het eerste jaar van de middelbare school in.