Schiphol positief over beperkte beursgang
Luchthaven Schiphol staat niet onwelwillend tegenover het plan van minister Netelenbos van Verkeer om slechts 49 procent van de aandelen van Schiphol naar de beurs te brengen. Dat is een minderheidsbelang. Netelenbos wil hiermee alsnog de steun van de Tweede Kamer verwerven voor de privatisering van Schiphol.
De bewindsvrouw uit het PvdA-kamp hecht er veel belang aan de zaak nog dit jaar rond te krijgen. De beursgang van Schiphol is een uiterst omstreden kwestie in de Kamer. De PvdA toonde eerder zich samen met CDA, GroenLinks en de kleine christelijke partijen kritisch over een eventuele beursgang van het bedrijf. De partijen vrezen dat Schiphol dan meer kijkt naar winst en verlies en minder naar het publieke belang.
Meer ruimte
Nu Netelenbos verklaart dat zij aanvankelijk vooral een politiek signaal wilde geven, maar dat zij de beursgang van Schiphol voorlopig wil beperken tot 49 procent van de aandelen, lijkt er in de Tweede Kamer inderdaad meer ruimte voor discussie te zijn.
Coalitiepartij PvdA is blij dat „het kabinet oog heeft voor kritische bezwaren”, zo liet woordvoerder Feenstra zaterdag weten. Zijn fractie is er nog niet helemaal van overtuigd dat alle belemmeringen met dit voorstel verdwenen zijn. „Maar er is nu ruimte voor een open, zakelijk debat”, zo benadrukte hij.
Het CDA toonde zich zaterdag nog niet gevoelig voor het hernieuwde „charmeoffensief” van de minister. Zo gauw Schiphol naar de beurs gaat, wordt de winst- en verliesrekening het belangrijkst. „Daar ben ik principieel tegen”, aldus CDA-kamerlid Eurlings. Het publieke belang van Schiphol is volgens hem te belangrijk.
De fracties van VVD en D66 hadden altijd al weinig problemen met de privatisering van Schiphol. De liberaal Te Veldhuis vindt dat Netelenbos een goede poging doet om andere fracties om te krijgen.
Ook Schiphol zelf ziet mogelijkheden in de plannen van Netelenbos. De 49-procentoptie is al eerder ter sprake geweest, zo stelt een woordvoerder van de luchthaven. Als dat belang naar de beurs gaat, dan kan de overheid zien „hoe Schiphol zich gedraagt.” Daarna kan vervolgens misschien besloten worden meer aandelen naar de beurs te brengen. Ook Netelenbos heeft al aangegeven dat in een later stadium wellicht een groter percentage aandelen naar de beurs kan. Schiphol is in elk geval gebaat bij een snel besluit van het parlement, aldus een woordvoerder.
Ook Netelenbos wil de privatisering snel doorzetten. Zij heeft nu als aandeelhouder niets te zeggen over Schiphol omdat de luchthaven een ’gewoon’ privaat bedrijf is. Als Schiphol naar de beurs gaat, verandert dat. Dan moet namelijk wettelijk worden vastgelegd aan welke eisen de luchthaven moet voldoen. Dat kan bijvoorbeeld zijn dat Schiphol de mainportfunctie moet behouden. Verder hebben Schiphol en Netelenbos afgesproken dat de Nederlandse staat de grond krijgt waar de luchthaven op staat als het bedrijf naar de beurs gaat.
Rondje Randstad
De Kamer zal over de beursgang van Schiphol aanstaande woensdag verder spreken, als zij de begroting van Verkeer en Waterstaat behandelt. Dan zal ook het voorstel van de bewindsvrouw ter sprake komen om het zogeheten Rondje Randstad, een nieuwe spoorverbinding tussen de vier grote steden, voorlopig in de ijskast te zetten. Het Rondje Randstad maakte vorig jaar nog deel uit van het ambitieuze Bereikbaarheidsoffensief van Netelenbos.