Wereldreis van stopcontact naar stopcontact
Wiebe Wakker is met zijn elektrische auto in Australië aangekomen, twee jaar en drie maanden na zijn vertrek uit Nederland. „Nu nog zigzag dit land door.” Eindbestemming: Sydney. „Over een maandje of zes.”
Zigzag is ook de route die de 31-jarige Haarlemmer al achter zich heeft liggen sinds hij op 15 maart 2016 uit Houten vertrok. Hij zakte af naar Italië, reed daarna naar de noordpunt van Noorwegen, slingerend terug naar het zuiden van Europa, om vervolgens door Azië richting Australië te koersen. „Ik ben de eerste persoon die ooit naar de andere kant van de wereld reed in een elektrische auto.”
Nu is hij in Darwin beland, hoofdstad van het Noordelijk Territorium van Australië. Hij kwam per vliegtuig, zijn auto per schip. Er liggen 827 dagen achter hem, en hij deed 33 landen aan. „Nul benzinestations.”
Wakker rijdt zijn Blue Bandit van stopcontact naar stopcontact, afhankelijk van mensen die hem via zijn website een slaapplek, maaltijd en vooral stroom aanbieden. Bed, brood en batterij. ”Plug Me In”, noemde hij zijn project. De aanbiedingen die hij kreeg, bepaalden de route die hij reed en dat zorgde ervoor dat de reis langer duurde dan gepland was.
Met verrassende ontmoetingen. In augustus vorig jaar lunchte hij met Dennis Verbaas uit Lisse, een dag voordat die in het huwelijk trad met de Maleisische prinses Tunku Aminah Maimunah. In de Verenigde Arabische Emiraten was Wakker bij sjeiks te gast. „Geen oliesjeiks; een van hen heeft juist een bijnaam omdat hij zo veel milieu-initiatieven is gestart.”
Duurzaam
Olie past ook niet bij de rit die de Haarlemmer achter de rug heeft, want hij wil juist aandacht vragen voor duurzaamheid. „Onderweg heb ik organisaties bezocht die zich daarmee bezighouden. In elk land is wel iets te vinden, maar in Azië is dat wel lastig. Ze moeten daar nog wel tien stappen zetten ze voordat ze op een niveau zijn dat wij als basis van duurzaamheid zien. Ze beseffen echt niet dat het plastic dat ze op straat gooien, over lange tijd nog steeds in het milieu aanwezig is en in de voedselketen terechtkomt.”
Dichter bij huis is ook genoeg te doen. „De overgang naar elektrisch rijden gaat niet snel genoeg, mede door de vele vooroordelen die erover bestaan. Mensen denken dat elektrische auto’s onbetrouwbaar zijn en dat je er geen lange afstanden mee kunt afleggen. Als ik met een stekkerauto naar de andere kant van de wereld kan rijden, waarom kunnen we dan niet met zo’n auto naar de supermarkt?”
Zijn auto bracht hem naar Australië, 66.000 kilometer ver. Niet zonder hindernissen. „Voor Pakistan kreeg ik geen visum, dus ik moest er per boot omheen, van de Emiraten naar India.” Daar ontplofte de lader. In Indonesië reed Wakker een overstroomde weg op: water in de batterij, met als gevolg dat de reiziger drie maanden vast zat in Soerabaja.
Geldgebrek
Soms had hij geen geld. „In de Emiraten heb ik twee maanden bij een evenementenbureau gewerkt. In Maleisië was ik figurant in een tv-commercial en ik verkocht video’s die ik zelf maakte.” Het geld voor de nieuwe accu bracht hij bijeen met een crowdfundingsactie.
Inmiddels hebben al meer dan 1450 mensen, uit 45 landen, bijgedragen aan zijn project. Wakker was de eerste mens die Turkije, Iran, India, Myanmar, Maleisië en Indonesië doorkruiste met een volledig elektrische auto. Tot nu toe lag het record van de langste rit per elektrisch voertuig op 22.000 kilometer. Wiebe Wakker heeft inmiddels het drievoud daarvan achter de rug.
Familie
Nu op naar Sydney. „Ik heb al veel logeerplekken aangeboden gekregen, maar helaas vooral in de grote steden. Het wordt nog spannend of ik ook in de dunbevolkte gebieden een plek kan vinden om mijn auto op te laden.”
En dan? „Dan verscheep ik mijn auto naar huis en pak ik zelf het vliegtuig.” Zijn familie heeft hij al lange tijd niet gezien. „Mijn vader bezocht ik in zijn huisje in Italië. Mijn moeder vloog naar Turkije en reed een week mee. Maar dat is meer dan anderhalf jaar geleden.”