Rijwielhandel fel gekant tegen brommerplan Peijs
Brancheverenigingen Bovag en RAI van rijwielhandelaren zijn fel gekant tegen het plan van minister Peijs van Verkeer om de brommerleeftijd van zestien naar zeventien jaar te verhogen. De organisaties stelden dinsdag dat er alternatieve maatregelen zijn om het aantal gewonden en doden in het verkeer terug te dringen. De organisaties betwijfelen namelijk dat 17–jarigen meer verantwoordelijkheid hebben.
De tweewielerbranche heeft dinsdag een alternatief plan, het Akkoord Zelfregulering, aan de minister aangeboden. Hierin staan maatregelen om het opvoeren van brom– en snorfietsen tegen te gaan.
Ook laat de branche weten dat de in 1996 met Verkeer en Waterstaat afgesproken kentekenregeling nog steeds niet is uitgevoerd. De Bovag zegt dat deze regeling zorgt voor een betere controle en meer veiligheid. „Een kentekenplaat vergroot namelijk de pakkans bij overtreding. Politie hoeft geen gevaarlijke achtervolgingen meer in te zetten maar noteert direct het kentekennummer en traceert zo de dader", aldus een woordvoerder.
Bovendien zijn Bovag en RAI groot voorstander van de invoering van praktijk– en theorietesten. Bestuurders kunnen zo beter inzicht krijgen in het verkeer en de brommer beter leren beheersen.
De branchevereniging steunt overigens wel het plan van bewindsvrouw Peijs om de snelheid van voertuigen aan te passen. Zo zouden brommers op het fietspad niet harder dan 30 kilometer per uur mogen rijden en op de rijbaan 45.
Bovag en RAI roepen de minister op om tot 2007 te wachten met de verhoging van de bromfietsleeftijd, zodat de effecten van de alternatieven bekeken kunnen worden.