Consument

Subaru Impreza verschuift verder naar de achterhoede

Wie in de middenklasse op zoek is naar een nieuwe hatchback, zal niet direct een Subaru Impreza op het netvlies hebben staan. Het model biedt vooral voordelen voor caravantrekkers. Hoe zit het met de nieuwste variant?

Tony Vos
13 June 2018 22:38Gewijzigd op 16 November 2020 13:31
beeld Tony Vos
beeld Tony Vos

Er waren tijden dat middenklassers een lengte hadden van een meter of vier. De nieuwe Subaru Impreza is maar liefst 4,46 meter lang en daardoor een behoorlijk forse auto. De uitstraling is correct, maar weinig verrassend. Hier en daar zijn wat elementen te ontdekken die doen denken aan een Volvo V40 en Opel Astra.

Ooit had de Impreza een sportieve klank. Deze nieuwe oplage toont erg braaf. Alleen de rode lak geeft er een sportief tintje aan.

Subaru onderscheidt zich in deze middenklasse door standaard op de Impreza vierwielaandrijving te leveren. Dat biedt voordelen op het gebied van tractie, vooral als de ondergrond minder grip biedt. Door de mooie verdeling van de aandrijfkrachten over de vier wielen is de Subaru ook uitermate geschikt voor het trekken van een caravan of aanhanger. Dat betekent niet dat de auto een fors trekgewicht heeft. Slechts 1200 kg en dat is mager voor een middenklasser.

Dit wordt vooral verklaard door de motorische keuze die Subaru heeft gemaakt. Of liever gezegd, geen keuze. De bestaande 1,6 liter boxer werd weer van stal gehaald. Van een turbo is geen sprake, dus steekt deze motor met 114 pk en een koppel van slechts 150 Nm erg schril af bij de concurrentie. Bovendien is de nieuwe Impreza alleen verkrijgbaar met een Lineartronic CVT. Een automaat met continu variabele overbrenging. Bij snel accelereren loopt het motortoerental erg hoog op. Daarna zakt het weer als een constante snelheid wordt bereikt. De prestaties maken weinig indruk met een acceleratie van stilstand naar 100 km/u in 12,4 seconden en een topsnelheid van 180 km/u.

Een boxermotor blinkt door zijn bouwwijze en karakter niet uit in een laag brandstofverbruik. En dat bevestigt ook deze kennismaking met de nieuwe Impreza. Een praktijkgemiddelde van 1 op 12,5 sluit niet meer aan bij wat in de middenklasse bij concurrenten inmiddels gebruikelijk is. Dat klinkt allemaal niet best.

Afstandsradar

Heeft de nieuwe Subaru Impreza dan helemaal geen overtuigende eigenschappen? Jawel. Allereerst biedt de auto vanwege zijn formaat genoeg ruimte voor vier volwassenen. Hoeveel bagage zij dan kunnen meenemen, dat verzwijgt het merk in de catalogus. Bij een neergeklapte bank bedraagt het volume 1290 liter en dat is in de middenklasse normaal.

De cockpit is mooi rond de bestuurder gevormd. Doordat diverse functies op het digitale scherm gegroepeerd zijn, blijft het aantal knoppen beperkt. Verwarming en ventilatie kennen nog wel de bekende draaiknoppen. Het merk past verder keurige materialen toe, maakt de pedalen uit aluminium, terwijl leer en stiksels voor extra cachet zorgen.

Helemaal boven op het dashboard plaatst Subaru nog een tweede scherm. Daarop zie je de bevindingen van de boordcomputer.

Ook als de cruise control met afstandsradar is ingeschakeld worden de verrichtingen hier getoond. Een fijne voorziening, waardoor de auto een vaste afstand houdt tot de voorligger en bij wisselende snelheden automatisch gas geeft en remt. Grafisch wordt dit allemaal keurig weergegeven.

De veelvuldige geluidssignalen komen in eerste instantie erg druk en rumoerig over. Maar omdat er een belletje klinkt op het moment dat een langzamer rijdende voorligger wordt geconstateerd, kan de bestuurder daarop inspelen door van baan te wisselen nog voordat de auto zelf remt. Heeft de camera weer vrij zicht, dan klinkt wederom het belletje.

Goedmoedig

Het rijgedrag van de Subaru Impreza is keurig comfortabel en goedmoedig. De auto biedt een behoorlijk lage zitpositie, maar dat zorgt er wel voor dat de bestuurder het wegdek beter ‘voelt’.

Jammer dat Subaru met geen enkele eigenschap de concurrentie op afstand zet. Ook niet met de prijzen. De nieuwe Subaru Impreza is er vanaf 27.799 euro in de basisuitvoering Pure, gevolgd door Comfort (31.599 euro). De Premium uit deze test is de meest complete: hij kost 34.799 euro en heeft een lederen bekleding, elektrische stoelverstelling, lichtmetalen wielen, mistlampen voor en de Eyesight-camera.

Alle varianten zijn inclusief automaat en vierwielaandrijving.

Subaru Impreza 1.6i Premium

Topsnelheid 180 km/u

Acceleratie 12,4 sec. 0-100 km/h

Praktijkverbruik gemiddeld 8,0 liter/100 km

CO2-uitstoot 153 g/km

Aanhanggewicht (geremd) 1.200 kg

Onderstel. Uniek in de middenklasse: standaard vierwielaandrijving en een automaat.

Comfort. De lage zit geeft een goed gevoel met de weg. Het comfort is in orde, mede dankzij de goed ondersteunende stoelen.

Prestaties. De turboloze boxermotor levert een bescheiden vermogen en koppel, waardoor de prestaties geen indruk maken.

Brandstofverbruik. Door de boxermotor kan de Impreza qua brandstofverbruik niet mee met de concurrentie in de middenklasse.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer