AH verwijdert 1 miljard suikerklontjes
Albert Heijn wil tot 2020 in totaal 1 miljard suikerklontjes uit huismerkproducten verwijderen.
De supermarktketen voegt, in samenwerking met het Diabetes Fonds, minder suiker toe aan bijvoorbeeld pastasauzen, ontbijtgranen, sappen en conserven. AH geeft klanten met een suikerwijzer meer inzicht in suiker en andere voedingswaarden.
AH heeft al veel suiker uit producten gehaald en tegelijkertijd getest of klanten de producten nog lekker vinden. De teller staat op ruim 300 miljoen klontjes en de ambitie is 1 miljard minder suikerklontjes eind 2020. Vanaf maandag zijn ontbijtgranen van het huismerk in suiker verlaagd en worden er vijf nieuwe geroosterde muesli’s met minder suiker geïntroduceerd.
„Nederlanders krijgen te veel suiker binnen”, zegt Hanneke Dessing, directeur van het Diabetes Fonds. „Dat moet veranderen om de explosieve groei van het aantal mensen met overgewicht en ziektes als diabetes type 2 te stoppen.”