Máxima houdt zich staande in gedrang
Het uitstapje dat koningin Máxima dinsdagmorgen maakte naar Meerut, aan de rand van de Indiase hoofdstad New Delhi, zal niet snel worden vergeten. De chaos, de volksoploop, het gedrang en de hitte waren in de overtreffende trap. En dat wil wat zeggen, want de koningin heeft bij VN-excursies al het een en ander meegemaakt. Maar nuttig was het bezoek ook. De moeite van vier uur rijden waard.
Het zijn de ontmoetingen met de mensen waarvoor ze wereldwijd betere toegang tot financiële diensten bepleit, die Máxima energie geven. Ze wil bij haar landenbezoeken als pleitbezorger van de Verenigde Naties niet alleen met ministers, bankiers of CEO’s praten. Het gaat er tenslotte om te zorgen dat kleine ondernemers, boeren, vrouwen en mensen met een micro-inkomen ook kunnen sparen, een bankrekening hebben en eenvoudig geld kunnen overmaken.
In India heeft dankzij de inspanningen van de regering van Narendra Modi inmiddels 80 procent van de bevolking een bankrekening. Maar slechts de helft van de Indiërs maakt er ook gebruik van. In een gesprek met vrouwen op het dak van een werkplaats in Meerut hoorde de koningin één van de redenen. ,De vrouwen vertelden dat er maar één bank in de buurt is. Daar moeten ze twee uur in de rij staan om hun geld te krijgen. Daar hebben ze geen tijd voor dus blijven ze contant geld gebruiken”, vertelde Máxima.
Digitalisering is het antwoord. Via de telefoon geld sturen en ontvangen zorgt ervoor dat de vrouwen niet meer uren kwijt zijn en dat ze gewoon vanuit huis kunnen ‘bankieren’. Andere redenen voor het lage gebruik van de rekeningen wist Máxima ook: onbekendheid, gewenning, financiële en digitale ongeletterdheid. ,Er is tijd nodig, dat zien we in andere landen ook.”
Bij het uitstapje sprak ze met klanten van Aye Finance, dat ondernemers in specifieke clusters financiële ondersteuning en advies geeft zodat hun bedrijfjes kunnen groeien. Máxima bezocht de maker van cricketballen, en sprak met de producenten van cricketslaghout en handschoenen. Indiase media waren massaal op het bezoek afgekomen, zodat er weinig ruimte was om rustig met de klanten te praten. ,Dat was anders voorbereid, maar je komt ook voor verrassingen te staan”, aldus de koningin.