Rabobank en ABN weer getroffen door DDoS-aanval
Rabobank en ABN AMRO zijn zondagavond opnieuw getroffen door een zogeheten DDoS-aanval. Beide banken hadden korte tijd te maken met problemen met zowel internetbankieren als mobiel bankieren. Bij ABN waren ook de website en iDeal tijdelijk niet beschikbaar of werkten heel traag.
Begin van de avond werd ABN AMRO getroffen. Rond 22.00 uur meldde de bank dat de problemen waren opgelost. Een uur later maakte de Rabobank melding van een DDoS-aanval, waardoor er problemen ontstonden bij een aantal diensten. Rond 02.00 uur ’s nachts was ook daar alles weer beschikbaar.
Het is de tweede keer in korte tijd dat beide banken te kampen hebben met een dergelijke cyberaanval. Donderdag legde een DDoS-aanval ook al de diensten van Rabobank en ABN AMRO deels plat.
Bij een zogeheten distributed denial of service-aanval wordt een server bestookt met dataverkeer. Omdat die server dat niet kan verwerken, lopen de diensten die vanaf die server draaien vast. De tegoeden en gebruikersdata van klanten zijn veilig, zo benadrukken beide banken.