Binnenland

Nieuwe Europese privacyregels van kracht

De afgelopen weken is iedereen die een e-mailabonnement heeft op een nieuwsbrief of andere mailinformatie van bedrijven of instellingen ontvangt, gevraagd akkoord te gaan met al dan niet voortzetting daarvan. Dat heeft te maken met nieuwe privacyregels uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) die vrijdag van kracht wordt.

ANP
25 May 2018 03:37Gewijzigd op 16 November 2020 13:21

De nieuwe EU-wet, internationaal aangeduid als de General Data Protection Regulation (GDPR), is strenger dan eerdere privacyregels. Die waren gebaseerd op een Europese richtlijn uit 1995 toen internet nog in opkomst was. In Nederland stond de uitvoering van deze richtlijn bekend als de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Die vervalt per vrijdag.

Met de nieuwe wetgeving hebben burgers meer zeggenschap over hun persoonsgegevens. De Europese regels dwingen overheden, bedrijven, stichtingen en instellingen precies bij te houden wat er met de data van hun klanten of leden gebeurt. Welke gegevens verzamelen ze, hoe lang worden de data bewaard en hoe zijn ze beveiligd. Het moet allemaal transparanter.

De AVG geldt ook voor bedrijven van buiten de EU die Europese gebruikers hebben. Facebook, Twitter en andere sociale media zijn daar voorbeelden van. De minimale boete voor een overtreding bedraagt 20 miljoen euro.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer