Nog te weinig gezond en betaalbaar voedsel
De meeste bedrijven in de wereld doen nog niet genoeg om gezonde voedselproducten aan te bieden die ook nog goed betaalbaar zijn. Dat valt op te maken uit de resultaten van een analyse van 23.013 producten. Minder dan een derde daarvan kan echt als gezond worden aangemerkt, meldt de Access to Nutrition Foundation. Deze organisatie moedigt bedrijven aan om de toegang tot gezonde producten te verbeteren.
Nestlé komt dit jaar als beste uit de bus op die index, met meer dan gemiddelde prestaties en veel verbeteringen. Campina, de Nederlandse zuivelonderneming, is de snelste stijger. Het Friese bedrijf staat op de vierde plaats, volgend op het half-Nederlandse Unilever en verder Danone. Campina kwam van de achtste plaats.
Diverse bedrijven schatten de kwaliteit van hun producten hoger in, maar die springen losser om met de graadmeters daarvoor en voldoen niet aan de modellen van de Access to Nutrition Foundation. Deze stichting presenteert woensdag de derde Global Acces to Nutrition Index. De bedoeling van de meting is zowel overgewicht als ondervoeding te bestrijden.
Gekeken werd naar de grootste en meest verkopende producenten van eindproducten internationaal. Er werd gelet op onder meer zout, suiker en vetten en ook naar producten voor kinderen en voor risicogroepen. Het onderzoek werd verricht in Australië, China, HongKong, India, Mexico, Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika, het Verenigde Koninkrijk en de Verenigde Staten.