Meerderheidsbelang voor staat in Schiphol
De rijksoverheid en de gemeenten Amsterdam en Rotterdam houden voorlopig een meerderheidsbelang van 51 procent in de geprivatiseerde luchthaven Schiphol.
Het Rijk heeft op dit moment nog een belang van 75,8 procent in Schiphol. De rest is van Amsterdam en Rotterdam. Wanneer de privatisering en beursgang daadwerkelijk hun beslag krijgen, hangt voorlopig af van de marktontwikkelingen. Een commissie van economen adviseert op verzoek van het kabinet over het beste moment. Minister Zalm van Financiën verwacht dat dit voor het einde van de kabinetsperiode, in 2007, zal zijn. Premier Balkenende wilde zich er tijdens zijn wekelijkse persconferentie niet op vastleggen.
Aan de VVD lag het niet dat het kabinetsbesluit tot privatisering, onderdeel van het regeerakkoord, zich voortsleepte. Vooral het CDA was niet gerust op de risico’s voor Schiphols rol als motor van de economie. Andere aandeelhouders zouden misschien zorgeloos omspringen met belangen van omwonenden op het gebied van milieu, veiligheid en gezondheid.
Om dit soort risico’s te vermijden komt er een extra ”check” op die zogeheten publieke belangen door de Raad voor Verkeer en Waterstaat, een adviesorgaan van het ministerie, aangevuld met twee economen. Dat rapport komt in september. Staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer) zei te hopen dat de Kamer daarna tempo maakt om de privatisering goed te keuren.
Zij legde uit dat de overheid via extra regelgeving scherp toezicht zal houden op capaciteit, investeringsbeleid en financiën van Schiphol. Zo zal zij een gemaximeerd rendement van 5,8 procent op de luchthavenactiviteit hanteren, om zicht te houden op de tarieven voor gebruikers zoals de KLM. Schultz sprak van „een soort slot op misbruik van de monopoliepositie.”
De grond van Schiphol komt voor een symbolisch bedrag in overheidshanden. De overheid geeft Schiphol een exploitatievergunning, die bij wanbeheer kan worden ingetrokken, verzekerde Schultz verder nog. Daarnaast kunnen maatschappijen bij de kartelwaakhond NMA klagen over te hoge tarieven.