Vrachtwagen moet schoner en veiliger
De Europese Unie gaat voor het eerst beperkingen opleggen aan de CO2-uitstoot van vrachtwagens. Om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen worden fabrikanten daarnaast verplicht trucks zodanig te ontwerpen dat de chauffeur voetgangers of fietsers altijd kan zien. Een aerodynamischer ontwerp zorgt gelijk ook voor minder brandstofverbruik en uitstoot van broeikasgassen.
Vrachtwagens zijn goed voor ruim een vijfde van de uitstoot van CO2 door transport. De emissie moet als het aan de Europese Commissie ligt met 15 procent omlaag in 2025, en met minstens het dubbele in 2030, laten bronnen weten. Die doelen zijn lager dan lidstaten als Nederland en Frankrijk bepleiten. Ook milieuorganisaties en een aantal grote multinationals en vervoerders hadden graag meer ambitie gezien.
De plannen om trucks verkeersveiliger te maken, gaan volgens critici niet ver genoeg. Beter zicht van de chauffeur maakt weliswaar een einde aan de ‘dode hoek’, maar volgens de lobbyclub Transport & Environment zouden voor vrachtwagens die veel in de stad rijden strengere regels moeten gelden dan voor de ‘snelwegtrucks’. De organisatie roept de lidstaten en het Europees Parlement dan ook op de wetsvoorstellen aan te scherpen.