Een huis vol karton
Karton wint steeds meer terrein als materiaal voor meubels. Zelfs een servies en een poezenverblijf behoren tot de mogelijkheden. Voorlopig boeken de makers wisselend succes.
Na de opkomst van duurzame kleding en duurzaam eten, kiezen consumenten ook steeds bewuster voor duurzame meubels. Wie wil kan bijna de hele woning inrichten met kartonnen meubels. Een stoel van afgedankt karton kan bovendien altijd nog een tweede (of derde) leven krijgen als oudpapierdoos.
Wisselend succes
Al in 2014 introduceerden productontwerpers The Cardboard Standing Desk, een stabureau dat helemaal van karton was gemaakt. Rond dezelfde tijd deed ook de meubelserie Sitgreen van de Amerikaan Jon Irons haar intrede. Deze serie bestond onder meer uit een laptopstandaard, krukje, stoel en bank. Een jaar eerder kwam Irons’ landgenoot Robert Magno al met recyclebare kommen van karton.
De verschillende productintroducties hadden wisselend succes: duurzaamheid was –en is– nog steeds niet helemaal vanzelfsprekend en dat konden de makers merken. Het bedrijf chairigami, dat het kartonnen stabureau aan de man bracht, haalde via crowdfunding ruim 50.000 dollar (bijna 41.000 euro) op – genoeg om de meubels daadwerkelijk te produceren. Magno haalde voor zijn kommen maar net 600 dollar op. Dat was te weinig om zijn droom te verwezenlijken. En het ”Sitgreen”-project wist ruim 15.000 dollar van investeerders aan te trekken. Dat was niet het beoogde resultaat, maar genoeg voor Irons om in elk geval zijn klanten van kartonnen meubels voorzien.
Dieper motief
Wie een blik werpt op de verschillende kartonnen meubels die sindsdien op de markt zijn gebracht, ziet dat de situatie nauwelijks is veranderd. Nog altijd slagen de bedenkers van stoelen en banken van veredeld papier er maar moeilijk in om financiers aan te trekken. Dat betekent echter niet dat er geen markt is voor de meubels: soms slagen de mensen achter een mislukte financieringscampagne er toch in om een succesvol bedrijfje te starten.
Ze lijken bovendien vaker te worden gedreven door een dieper motief dan puur winstbejag: veel kartonnen meubels ontsproten aan het brein van artistieke productontwerpers die graag de wereld een beetje beter willen maken. „We willen graag een beter milieu”, vertelt Sheng Jiang Tang uit Maleisië. Tang ontwikkelde ”Rebox”, een innovatieve productserie met stoelen, krukjes, een eettafel en zelfs een heus bureau. Een soortgelijke motivatie dreef ook de makers achter de ”Kahawa”. Deze buitentafel werd gemaakt om „karton te recyclen in meubels waar mensen hun leven lang van kunnen genieten.” Alle goede bedoelingen ten spijt liepen beide projecten uit op een mislukking. Dat lag misschien niet zo aan het product, maar de productpresentatie zal zeker een rol hebben gespeeld.
Vooralsnog lijken kartonnen meubels vooral een liefhebberij van idealisten: wereldburgers die streven naar een betere wereld waarin alledaagse voorwerpen worden gerecycled of zelfs ge-upcycled. Dat veel projecten niet aanslaan, komt vaak vooral doordat de gemiddelde consument er de meerwaarde niet van ziet. Daarnaast speelt ook commercieel gevoel een rol: de meubels die wel succesvol zijn, onderscheiden zich door hun gelikte presentatie. Commercie en duurzaamheid blijken goed samen kunnen te gaan.
Aantrekkingskracht