Economie

Promotiekosten drukken winst Wessanen

Natuurvoedingsproducent Wessanen heeft het eerste kwartaal van het jaar fors minder winst gemaakt, maar bleef het goed doen met zijn eigen merken. Het moederbedrijf van onder meer Zonnatura was naar eigen zeggen meer geld kwijt aan promotie en advertenties in vergelijking met een jaar eerder.

ANP
20 April 2018 07:31Gewijzigd op 16 November 2020 13:05

Daar verwacht het bedrijf de komende maanden de vruchten van te gaan plukken. Onder meer vechtsporter Rico Verhoeven werd gestrikt om de producten van Zonnatura aan te prijzen. Hij is het gezicht van een volgens Wessanen „in het oog springende” reclamecampagne.

De winst van Wessanen zakte met bijna 13 procent tot 11,5 miljoen euro. De opbrengsten in het eerste kwartaal van het jaar stegen met 1,4 procent tot 167 miljoen euro. De eigen merken lieten een groei zien met 4,3 procent. Het bedrijfsresultaat zakte met 12 procent tot 16,7 miljoen euro.

De omzet uit huismerken die Wessanen produceert voor bijvoorbeeld supermarkten nam afgelopen kwartaal als verwacht verder af. Dat is een markt waar het bedrijf op termijn helemaal uit wil stappen.

Verder wijst Wessanen op het uiterst sterke eerste kwartaal van 2017. Daardoor is de vergelijkingsbasis wat lastiger en valt de groei van de omzet lager uit. Verder had de waardedaling van het Britse pond een beperkt effect op de resultaten.

Voor het hele jaar gaat Wessanen uit van een „succesvol jaar” waarbij het met zijn merken verder marktaandeel verwacht te winnen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer