Consumenten in VS hebben vertrouwen
Het vertrouwen van de Amerikaanse consument in de eigen economie is in juni op het hoogste peil in twee jaar beland.
Dit heeft het onderzoeksinstituut Conference Board dinsdag gemeld. De index die de Conference Board voor het meten van het vertrouwen hanteert, steeg van 93,1 punten in mei naar 101,9 punten. Economen waren uitgegaan van een stijging tot 95.
Amerikaanse consumenten zijn vooral verheugd over de recente groei van het aantal banen in de Verenigde Staten. Zij zien daardoor de toekomst een stuk rooskleuriger in, na vele maanden van onzekerheid wat de aantrekkende economie hun zou opleveren.
Ook speelt volgens Lynn Franco van de Conference Board mee dat de prijzen aan de benzinepomp weer wat zijn gedaald na een piek van gemiddeld 2,104 dollar voor een gallon (3,8 liter) vijf weken geleden.
De Conference Board registreert alleen de mening van de Amerikaanse consumenten over de economie, niet hun gedrag. De consumentenbestedingen bleven tijdens de recessie van 2001 en de daarna langzaam aantrekkende economie op peil ondanks een sterke daling van het consumentenvertrouwen. Begin 2003 belandde de graadmeter van de Conference Board op een dieptepunt van 61,4 punten.