Economie

Goed jaar voor Erdee Media Groep

De Erdee Media Groep heeft een „goed jaar” achter de rug, ondanks de economische tegenwind in 2003. Voor dit jaar is directeur ir. B. Visser „gematigd positief”, zo liet hij vrijdagavond tijdens de aandeelhoudersvergadering weten.

Redactie economie
26 June 2004 09:42Gewijzigd op 14 November 2020 01:21
APELDOORN – Deze week presenteerde KRB Reclame de nieuwe huisstijl van de Erdee Media Groep, de nieuwe naam voor wat tot voor kort Erdee Holding heette.Foto RD, Sjaak Verboom
APELDOORN – Deze week presenteerde KRB Reclame de nieuwe huisstijl van de Erdee Media Groep, de nieuwe naam voor wat tot voor kort Erdee Holding heette.Foto RD, Sjaak Verboom

De Erdee Media Groep, moedermaatschappij van het Reformatorisch Dagblad, het familieblad Terdege, het reclamebureau KRB en KRB Organisatie (Wegwijs en Naar Buiten), wist vorig jaar de doelstelling van een rendement van 5 procent van de omzet „ruimschoots” te halen. Het resultaat na belastingen en winstuitkering kwam uit op ruim 200.000 euro; de omzet van de groep bedroeg bijna 26,5 miljoen euro. Visser: „Laten we bedenken dat we ons werk alleen kunnen doen in afhankelijkheid van God. Het gaat om Zijn eer.”

Het RD zag het aantal abonnees licht groeien tot 59.293. Visser: „In vergelijking met andere kranten, die nagenoeg alle kampten met een -soms forse- daling, is dat een mooi resultaat. We hebben trouwe lezers.” Het wordt wel steeds moeilijker om het abonneebestand op peil te houden. „Het is voor ons voortdurend de vraag hoe we onze abonnees vast kunnen houden. Lang niet voor iedereen is een abonnement op het RD vanzelfsprekend.”

De redactie van het Reformatorisch Dagblad blijft werken aan de verbetering van de krant, aldus de Erdee-directeur. Zo is het de bedoeling het aanbod van opiniërende artikelen uit te breiden. Ook zal het accent meer worden gelegd op regionaal nieuws.

Het RD zette vorig jaar definitief een punt achter het internetproviderschap. De activiteiten van RDNet werden overgedragen aan de Stichting Verantwoord Mediagebruik. Voor 2003 was een verliespost van 200.000 euro begroot. Dat werd uiteindelijk een bedrag van 150.000 euro negatief.

De advertentie-inkomsten van de krant liepen licht terug. „We praten over een buitengewoon lastige markt. De adverteerders houden de hand op de knip”, aldus Visser. Ten opzichte van de concurrentie deed het RD het relatief goed. „Wij hebben veel adverteerders uit het midden- en kleinbedrijf. De schommelingen lijken daar minder heftig.”

Ook het familieblad Terdege heeft last van het economisch mindere tij. „Terdege wordt, eerder dan de krant, gezien als een vorm van luxe.” Het aantal vaste abonnees liep vorig jaar met 3,6 procent terug tot 31.212. Toch is Visser content met de resultaten van dit bedrijfsonderdeel. „Qua formule voldoet het blad buitengewoon goed. Voor dit jaar verwachten we een gunstig resultaat.”

KRB Reclame heeft -opnieuw- een moeilijk jaar achter de rug. De orderportefeuille is door de „moeizaam draaiende economie” matig gevuld. „We kijken continu hoe we kunnen komen tot een positief resultaat”, aldus Visser. Deze week presenteerde KRB Reclame de nieuwe huisstijl van de Erdee Media Groep. Dat is de nieuwe naam voor wat tot voor kort met Erdee Holding werd aangeduid. „Een mooie opdracht, die creatief is verwerkt.”

KRB Organisatie organiseerde vorig jaar alleen een Naar Buiten-beurs. „Doordat de beurs Wegwijs om de anderhalf jaar wordt gehouden, bekijken we het resultaat van KRB Organisatie over drie jaar. Dat is positief”, zo meldde de Erdee-directeur.

President J. L. van den Heuvel van de raad van bestuur van de Erdee Media Groep stond in zijn openingswoord stil bij Richteren 6, de roeping van Gideon om Israël te verlossen. „De Heere straft de zonden van het volk, maar Hij ontfermt zich ook. Die God leeft nog. Ook nu is er veel aan de hand, landelijk en mondiaal: verdergaande secularisatie, oorlogsgeweld, verwarring op kerkelijk terrein, een golf van sportverdwazing. Ons past verootmoediging. Maar de Heere is goed en goeddoend. Dat heeft hij weer betoond aan ons bedrijf.”

De raad van bestuur van de Erdee Media Groep werd met twee leden uitgebreid. De aandeelhouders kozen mr. D. J. H. van Dijk uit Den Haag en A. van Dijke uit Sint Annaland.

Ds. L. H. Oosten, voorzitter van de Stichting Reformatorische Publicatie, sloot de vergadering met een verwijzing naar de hogepriester Eli (1 Samuël 1). „Eli was een ware, geroepen priester, maar wat bracht hij ervan terecht? Ik wil op Eli wijzen als voorbeeld en waarschuwing. Wij moeten getrouw zijn en zonder schaamte de bazuin van God aan de mond plaatsen. Wat brengen wíj daarvan terecht? Niets, als wij niet worden bediend uit de ene, ware Hogepriester.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer