Peijs blijft tegen bouw spoortunnel bij Hattem
Minister Peijs van Verkeer weigert bij Hattem in plaats van een brug een tunnel te laten bouwen voor de toekomstige Hanzelijn, een spoorverbinding tussen Lelystad en Zwolle.
Een spoortunnel is te duur en de aanleg levert twee tot tweeënhalf jaar vertraging op, zo heeft de bewindsvrouw donderdag geschreven in een brief aan de Tweede Kamer. Die pleitte eind april in een motie, op initiatief van kamerlid Slob (ChristenUnie), voor een tunnel.
Volgens Peijs gaat de Kamer ten onrechte uit van bijdragen uit de regio, naast een voordelige aanbesteding. De provincies Flevoland, Overijssel, Gelderland en de gemeente Zwolle weigeren mee te betalen. Europees geld zit er ook niet in. Als dat wel zo zou zijn, dan was dit verre van voldoende, aldus Peijs. De tunnelvariant waar Hattem voor pleit, is 100 miljoen euro duurder dan een brug over de IJssel.
Daar komt nog eens een vertraging met enkele jaren bij, die minister Peijs onverantwoord noemt. De drie betrokken provincies en de gemeente Zwolle hebben bovendien laten weten dat verder uitstel onacceptabel is. De Zwollenaar Slob ging ervan uit dat met de gereserveerde 900 miljoen euro een tracé met een tunnel kon worden aangelegd. De Hanzelijn moet vanaf 2013 de reistijd tussen de IJsseldelta en de Randstad verkorten.
Het draagvlak voor een tunnel leek door het afwijzende standpunt van het kabinet eerder al steeds kleiner te worden. De provincie Overijssel gaf aan de extra kosten niet op te kunnen brengen. Ze sprak zich uit voor de aanleg van een brug. Het gemeentebestuur van Zwolle zei bij monde van VVD-wethouder mr. J. C. van Hasselt dat de regio nog niet een fractie van de extra kosten voor de aanleg van een tunnel kan betalen. Het Zwolse college was eerder al niet enthousiast over een tunnel omdat die de aanleg van de Hanzelijn zou vertragen.
In maart 2002 schreef toenmalig minister Netelenbos aan de Tweede Kamer dat het kabinet niet met geld over de brug komt om een tunnel aan te leggen tenzij gemeenten en de provincies Gelderland en Overijssel het extra geld voor een tunnel willen bijpassen. Het kabinet vindt een extra investering in de Hanzelijn van ruim 100 miljoen euro niet de moeite waard. De tunnel zal de geluidsoverlast niet verminderen en het effect ervan op het landschap is klein, omdat er vlak naast de spoorbrug ook twee autowegen over de IJssel liggen, zo meent het kabinet.