Loodswezen tot 2019 vrij van concurrentie
Het loodswezen heeft tot 2019 geen concurrentie te duchten, maar komt wel onder toezicht van de Nederlandse Mededingingssautoriteit (NMa). De dienst zou op termijn haar monopolie op het loodswerk kwijtraken, maar krijgt meer tijd om financiële sores op te lossen.
Daarbij gaat het vooral om de financiering van pensioenen, liet het ministerie van Verkeer en Waterstaat dinsdag weten. Bij het loodswezen werken, verdeeld over vier regio’s, 800 tot 850 mensen, van wie zo’n 400 als loods. Jaarlijks verrichten zij 100.000 loodsdiensten, waarvan 56.000 in Rotterdam.
De kartelwaakhond krijgt wel een vinger in de pap in deze wereld. Zo zal de NMa de tarieven bepalen. Volgens een zegsman van de organisatie van het loodswezen zal dat ingaan in 2006 of 2007 en in samenspraak met de dienst. Momenteel bepaalt die nog samen met de Nederlandse havens de tarieven. „De NMa gaat monitoren of we niet aan zelfverrijking doen”, schetste hij de rol van de autoriteit.
Volgens de zegsman is het loodswezen in gesprek met de NMa over handhaving van de kruissubsidies. Nu moet voor het loodswerk in Rotterdam extra worden betaald om de verliezen in de noordelijke havens Harlingen en Delfzijl te compenseren. Dat wil de NMa rechttrekken. „Rotterdam dringt daar hard op aan. Verlaging van de loodstarieven, die nu gelijk liggen aan die van concurrent Antwerpen, zou de concurrentiepositie van Rotterdam versterken.”