Nog te vaak asbest in Utrechts puin aanwezig
Er zit nog te vaak asbest tussen het puin in de provincie Utrecht. Om dat te voorkomen moet de samenwerking tussen verschillende partijen worden verbeterd. Dit is de belangrijkste conclusie van het project ”Asbest in de keten”, dat de provincie heeft uitgevoerd met de Arbeidsinspectie, het Gewest Eemland, de VRR-regio (Veenendaal, Rhenen en Renswoude) en de milieupolitie.
De resultaten van het project werden gisteren gepresenteerd. In de keten (van sloop tot stort) van asbestverwijdering gaat het niet goed. Nog altijd zit er asbest in bijvoorbeeld gebroken puin. Via het samenwerkingsproject ”Asbest in de keten” moet dat worden voorkomen.
De centrale vragen in dit project waren: Wat kan er beter bij het slopen en verwijderen van asbest en bij de opslag op gemeentelijke inzamelstations? Hoe kunnen risico’s bij puinbreek- en sorteerbedrijven en bij de stort van het puin worden voorkomen?
Er zijn de afgelopen tijd gezamenlijke controlebezoeken uitgevoerd bij slooplocaties en bij bedrijven die afval be- of verwerken. Daaruit bleek dat soms zonder vergunning wordt gesloopt, dat gemeenten betere sloopvergunningen kunnen afgeven en dat het toezicht beter kan. Daarom is een voorschriftenpakket voor gemeenten ontwikkeld. Voor het handhaven van de vergunning is een checklist ontwikkeld, die ook voor andere gemeenten beschikbaar is.
Sinds 1993 is het verboden om asbesthoudende producten en materialen te gebruiken. Ook zijn er strenge regels en voorschriften verbonden aan het verwijderen van asbest. Deze moeten volgens de provincie Utrecht strikt worden nageleefd, anders is een lekvrije asbestverwijdering niet haalbaar.
„De provincie heeft nu beter in beeld hoe de vergunning het beste aan kan sluiten bij de werkwijze en de kennis van andere instanties”, zei gedeputeerde J. Binnekamp gisteren. „Hopelijk krijgen we het voor elkaar om de keten lekvrij te krijgen.”
Dat de samenwerkende partijen elkaar nu beter weten te vinden en op de hoogte kunnen houden, komt de aanpak van het probleem ten goede. Inspecties kunnen gezamenlijk plaatsvinden en er is steeds meer sprake van één loket, wat ook voor het bedrijfsleven voordelen heeft.
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor sloopvergunningen en de handhaving ervan. De provincie heeft de wettelijke taak om toezicht te houden op afvaltransporten, om vergunningen te verlenen aan afvalbewerkende en afvalverwerkende bedrijven en om als handhaver op te treden. Daarnaast heeft de provincie een regierol in de samenwerking. De Arbeidsinspectie controleert of werkgevers goed omgaan met de regels die werknemers moeten beschermen tegen de gezondheidsrisico’s. De milieupolitie richt zich op de strafrechtelijke handhaving van milieuregelgeving.
Ook op grond van de controles bij afvalbewerkende bedrijven is geconstateerd dat de voorschriften uit de milieuvergunningen aangescherpt kunnen worden.