H&M heeft teleurstellend jaar achter de rug
Hennes & Mauritz (H&M) heeft een teleurstellend 2017 achter de rug. Dat geeft topman Karl-Johan Persson ruiterlijk toe in een toelichting op de jaarcijfers van de Zweedse kledingverkoper. Vooral bij de stenen winkels van het concern vielen de verkopen tegen. Dat komt mede doordat het aanbod niet geheel aansloot bij de wensen van de consument.
H&M behaalde een omzet van omgerekend 22,7 miljard euro. Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten komt dat neer op een groei van 3 procent. „Dat is duidelijk onder onze verwachtingen”, aldus Persson. In het voor winkelbedrijven belangrijke vierde kwartaal vielen de verkopen zelfs met 2 procent terug tot net geen 6 miljard euro.
De nettowinst ging in het vierde kwartaal met bijna een derde omlaag naar omgerekend 408 miljoen euro. De tegenvallende verkopen leidden volgens de onderneming tot hogere afschrijvingen. Over heel 2017 nam het resultaat onder de streep met 13 procent af tot 1,7 miljard euro.