Fiat voor rondweg Voorthuizen
De provincie Gelderland en de gemeente Barneveld hebben overeenstemming bereikt over de start van het traject voor de rondweg om Voorthuizen. In de eerste optie van de twee mogelijke varianten komt er een aansluiting op de A1 ten oosten van Voorthuizen.
De rondweg moet Voorthuizen leefbaarder maken. Tegelijkertijd onderzoekt de gemeente ook de bereikbaarheid van het bedrijventerrein Harselaar-Zuid.
Gemeente en provincie hebben afgesproken om een gezamenlijke milieueffectrapportage (MER) te maken voor de wegen om Voorthuizen. In dit rapport worden minimaal twee mogelijkheden van de rondweg onderzocht. Van beide opties zal worden onderzocht wat de gevolgen zijn voor natuur, milieu en leefbaarheid.
De eerste optie is dat er een nieuwe aansluiting wordt gemaakt op de A1 ten oosten van Voorthuizen. Deze verbindt de Wesselseweg aan de zuidkant met de Apeldoornsestraat en in het verlengde daarvan de Rubensstraat aan de noordzijde. Voordeel hiervan is een betere ontsluiting van het industrieterrein Harselaar. Nadeel is dat van overheidswege een nieuwe aansluiting op een snelweg alleen mag worden gerealiseerd als een andere aansluiting vervalt. Dit zou betekenen dat de aansluiting van de N301 op de A1 (de Zelderseweg) zal komen te vervallen.
De tweede mogelijkheid houdt in dat de N805 bij Harselaar onder het spoor door wordt gelegd en ten noorden van de A1 aftakt als rondweg langs de westkant van Voorthuizen. Voordeel hiervan is dat er kan worden aangesloten op het bestaande wegennet zodat er geen aansluiting hoeft te worden opgeheven. Nadeel is de toenemende verkeersdruk op het zuidelijk deel van de Baron van Nagellstraat.
De ontsluiting van Harselaar-Zuid gaat in ieder geval door, ongeacht welke variant van de rondweg wordt gekozen. Dat komt omdat al eerder is besloten de Baron van Nagellstraat tussen het spoor en de A1 te reconstrueren. Die reconstructie is nodig in verband met de ontwikkeling van het transferium in Barneveld-Noord.
De provincie rondt op korte termijn een notitie af waarmee de MER-procedure in gang wordt gezet. Het streven is om dit najaar de richtlijnen vast te stellen. Bij de uiteindelijke keuze voor de rondweg of een van de alternatieven zal de uitkomst van de MER een grote rol spelen.
Bij de besluitvorming van de rondweg zijn vier overheden betrokken: het Rijk, de provincie Gelderland en de gemeenten Barneveld en Nijkerk. De provincie Gelderland en de gemeente Barneveld hebben alle opties geïnventariseerd om de procedures voor aanleg van een rondweg om Voorthuizen en de ontwikkeling van het bedrijventerrein Harselaar te versnellen.