„Meer snellaadstations op één locatie, daar zit klant niet op te wachten”
Dat Shell bij zijn tankstations snelladers gaat neerzetten voor elektrische auto’s, is op zich een goede zaak. Maar als dat gebeurt op plekken waar al een station van Fastned staat, zijn de rapen gaar.
Fastned is de grootste uitbater van snellaadstations in Nederland. Er staan er nu 61 langs snelwegen en twee op andere plekken. Een van die locaties is het Shelltankstation De Andel langs de A12 bij Gouda.
Daar opent Shell binnenkort een eerste zogeheten Shell Recharge oplaadpunt. Fastned is het daar niet mee eens en daagt de Nederlandse staat, die de vergunning hiervoor gaf, voor de rechter.
Bart Lubbers, medeoprichter van Fastned, noemt de stap van Shell oneerlijke concurrentie. „Laat helder zijn: we zijn niet tegen concurrentie. Maar dan moet die wel eerlijk zijn. Enkele jaren geleden heeft de overheid eindeloos gelobbyd bij oliemaatschappijen om snelladers bij hun tankstations te plaatsen. Ze hadden geen interesse, Shell ook niet.”
Rechtsgeldig
Om toch snellaadstations langs snelwegen te realiseren, liet de overheid geïnteresseerde partijen inschrijven. De 245 beschikbare locaties zijn in april 2012 verloot onder de zes partijen die zich hadden aangemeld. Fastned kreeg er 201.
„Dat zijn concessies die rechtsgeldig zijn”, aldus Lubbers. „Als Shell op die locaties nu óók opeens laadpalen mag bouwen, ondergraaf je de rechtszekerheid. Wij gaan toch ook niet opeens benzine verkopen op plekken waar we actief zijn?”
Shell zegt desgevraagd een aanvullende beschikking te hebben gekregen van Rijkswaterstaat om de laadpalen te plaatsen. „Ons station langs de A12 bij Gouda is de eerste”, zegt Tim Kezer, woordvoerder van Shell. „De komende weken en maanden zullen we op nog 25 locaties in Nederland laadpalen realiseren.”
Als dit op een plek is waar Fastned ook aanwezig is, gaat het volgens Lubbers dus mis. „Heel goed dat Shell ons voorbeeld volgt, maar laten ze dat doen op plekken waar nu nog niet geladen kan worden. Twee snellaadstations op één locatie, daar zit de elektrische rijder niet op te wachten.”
Volgens Kezer is het juist dat Shell destijds niet heeft meegedongen naar vergunningen voor laadpunten. „Als basisvoorziening. Dat was ook niet nodig, omdat het altijd al mogelijk was –en is– om een vergunning te krijgen voor laadpunten als aanvullende voorziening. Daar zit het verschil in inzicht.”
Het is aan de bestuursrechter in Amsterdam om over twee weken te bepalen of Shell hier een punt heeft of niet.
Stappen
Shell heeft de afgelopen tijd meerdere stappen genomen op het gebied van elektrisch rijden. Zo nam het concern enige tijd geleden NewMotion over, een bedrijf dat gespecialiseerd is in laadvoorzieningen bij bedrijven en bij klanten thuis. Daarnaast gaat het samenwerken met Ionity, dat bezig is een Europees netwerk aan snellaadpunten aan te leggen. „Doel is om bij tachtig Shellstations in tien landen laadpunten te realiseren”, aldus Kezer.
Maar ook Fastned wil de grens over, zegt Lubbers. „We zijn bezig om een Europees netwerk te bouwen. In Duitsland, België en Groot Brittannië hebben we al locaties en concessies in handen. Begin volgend jaar hopen we in Duitsland het eerste station te openen.”
De kans dat beide partijen elkaar in de toekomst vaker tegen zullen komen, ook buiten Nederland, is dan ook niet uitgesloten.